Universiteit Utrecht 13 jaar op rij beste onderzoeksuniversiteit van Nederland

Utrechtse universiteit op gebied Natuurwetenschappen en Wiskunde wereldwijd op 45e plaats

De Universiteit Utrecht is weer uitgeroepen tot de beste onderzoeksuniversiteit van Nederland. Dat blijkt uit de jaarlijkse prestigieuze Academic Ranking of World Universities van de Universiteit van Shanghai die op 15 augustus is gepubliceerd. Sinds de eerste ARWU-ranking in 2003 heeft de Universiteit Utrecht ieder jaar de hoogste Nederlandse notering. De Universiteit Utrecht staat dit jaar in Europa op de 17e plaats, en wereldwijd op de 56e plaats. Op de ranglijst Natural Sciences and Mathematics staat de Universiteit Utrecht op plaats 45.

“Opnieuw hebben we een prachtige plek behaald en is er internationaal waardering voor ons onderwijs en onderzoek. Ik ben vooral erg trots op onze wetenschappers en studenten die zorgen voor deze constante kwaliteit,” zegt Anton Pijpers, vice-voorzitter van het college van bestuur van de Universiteit Utrecht.

Meest vooraanstaande ranking

De ARWU-ranking, ook wel de Shanghai-ranking genoemd, is wereldwijd de meest vooraanstaande ranking om de kwaliteit van onderzoeksuniversiteiten te beoordelen. De ranking bekijkt jaarlijks meer dan 1.000 universiteiten. De beste 500 worden opgenomen in de ARWU-ranking.

Belangrijkste criteria

Tot de belangrijkste criteria behoren het aantal keren dat medewerkers van een universiteit in wetenschappelijke tijdschriften zoals Nature en Science publiceerden of zijn geciteerd, en het aantal onderscheidingen zoals Nobelprijzen en Fields Medals die medewerkers en afgestudeerden van een universiteit ontvingen.

Lijstaanvoerders

De top 5 is gelijk aan die van vorig jaar. Harvard in de Verenigde Staten voert nog steeds de ARWU-ranking aan. Ook de plaatsen twee, drie en vier zijn voor Amerikaanse instellingen: Stanford, MIT en Berkeley. De eerste Europese universiteit staat op de vijfde plaats: Cambridge in Groot-Brittannië.

Natuurwetenschappen en wiskunde

In de ARWU-ranking op het vakgebied Natural Sciences and Mathematics (natuurwetenschappen en wiskunde) is de Universiteit Utrecht ook de hoogst scorende Nederlandse universiteit, met een 45e plaats. Deze ranglijst combineert de vakgebieden wiskunde, natuurkunde, scheikunde, geowetenschappen en ruimtewetenschappen. De Universiteit Utrecht scoort in dit vakgebied vooral hoog op publicaties, met name de hoeveelheid publicaties in de hoogst gewaardeerde 20% wetenschappelijke tijdschriften.

Meer informatie

De volledige ARWU-ranking is te raadplegen via de website van de Academic Ranking of World Universities. Ook de volledige ranking Natural Sciences en Mathematics is daar te vinden.