Taalwetenschappers ontwikkelen methode met 'kleurplaten' om taalbegrip te testen

App ‘Coloring Book’

Taaltests geven niet altijd een duidelijk beeld van iemands talenkennis. Taalwetenschappers dr. Manuela Pinto (Utrecht Institute of Linguistics OTS) en dr. Shalom Zuckerman (Universiteit van Amsterdam) gaan in samenwerking met Uitgeverij Boom een nieuwe methode ontwikkelen: in plaats van antwoorden kleur je figuurtjes in, gewoon op de iPad. Voor het project 'Zeg het met een kleur' ontvangen ze een Alfa Meerwaarde-subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Dr. Manuela Pinto

Resultaten van taaltests kunnen negatief beïnvloed worden door bijvoorbeeld faalangst, taal-/cultuurmisverstanden of lichamelijke beperkingen. De nieuwe methode van Pinto en Zuckerman is voor proefpersonen een leuk spelletje, dat stiekem hun echte kennis van de taal verraadt. De proefpersonen kleuren figuren in terwijl ze naar gesproken aanwijzingen luisteren. Deze methode helpt de onderzoekers dus om betrouwbare informatie over taalbegrip te verkrijgen. Het project bouwt voort op de app Coloring Book, die Pinto en Zuckerman eerder hebben ontwikkeld samen met het Digital Humanities Lab.

NWO Alfa Meerwaarde

Het NWO-programma Alfa Meerwaarde heeft als doel publiek-private samenwerking op het terrein van geesteswetenschappelijk onderzoek te ondersteunen. Er worden projecten gefinancierd waarin ten minste één onderzoeker en ten minste één publieke of private partner samenwerken. Behalve NWO draagt ook de partner financieel bij aan het project.