Sybren Drijfhout benoemd tot hoogleraar Dynamica van het Klimaat

Buys Ballot Leerstoel

Op voordracht van Deltares, het KNMI en het departement Natuurkunde, heeft het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht ingestemd met de benoeming van prof.dr. Sybren Drijfhout tot bijzonder hoogleraar Dynamica van het Klimaat voor 1 dag per week. Zijn leerstoel, de Buys Ballot Leerstoel, is een van de bijzondere leerstoelen van Natuur- en Sterrenkunde en maakt deel uit van het Instituut voor Marien en Atmosferisch Onderzoek (IMAU). Drijfhout is een toponderzoeker op het gebied van de klimaatdynamica en was al hoogleraar Fysische Oceanografie aan de Universiteit van Southampton. Daarnaast is hij verbonden aan het KNMI. Zijn benoeming is een verdere versterking van het onderzoek naar Water, Climate and Ecosystems binnen de Universiteit Utrecht.

Sybren Drijfhout

De Buys Ballot Leerstoel wordt gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu met als doel de onderzoeksamenwerking tussen KNMI, IMAU en Deltares te versterken. In de afgelopen jaren werd de leerstoel bezet door prof. Bart van den Hurk van het KNMI. De benoeming van Drijfhout geldt voor een periode van 5 jaar.

Waterhuishouding

“Het onderzoek van Buys Ballot Leerstoel richt zich op de veranderingen van de zeespiegel en de gevolgen daarvan voor de waterhuishouding", licht prof. Drijfhout toe. "Mijn onderzoek zal zich concentreren op de relatie tussen de veranderende oceaancirculatie en de ruimtelijke verdeling van de sterische zeeoppervlakhoogte. Hierbij zullen we vooral kijken naar de verbinding tussen de Noordzee en de Atlantische Oceaan”

Sybren Drijfhout

Prof. Sybren Drijfhout (1957), studeerde natuurkunde in Utrecht met als afstudeerrichting meteorologie. Hij promoveerde bij prof. Wil de Ruijter van het IMAU. Sinds 1995 is hij als (senior) onderzoeker verbonden aan het KNMI. In 2013 werd hij benoemd tot hoogleraar Fysische Oceanografie aan de Universiteit van Southhampton. Drijfhout zal in Utrecht niet alleen onderzoek doen, maar ook bijdragen aan het onderwijs.

Sustainability

Het onderzoek en onderwijs van prof. Sybren Drijfhout is onderdeel van 'Water, Climate and Ecosystems', dat deel uitmaakt van het strategisch Onderzoeksthema 'Sustainability' van de Universiteit Utrecht. Meer informatie over het onderzoeksthema Sustainability.