Schimmels voeden planten via ondergronds netwerk

Marcel van der Heijden publiceert Perspective-artikel in Science

paddenstoelen
Foto: Marcel van der Heijden

Ondergrondse ecosystemen zijn veel complexer en diverser dan lang vermoed. Dat stelt Marcel van der Heijden (Biologie) in een Perspective-artikel in Science op 15 april, naar aanleiding van een artikel van Tamil Klein et al. (Universität Basel) in hetzelfde tijdschrift.

Van der Heijden doet onderzoek naar mycorrhiza-schimmels, die aan plantenwortels vastgroeien en zo een symbiotische interactie vormen. Planten profiteren vaak van infectie door deze schimmels en vertonen versterkte groei. Planten kunnen tot 80% stikstof en tot 90% van hun fosforbehoefte verkrijgen via mycorrhiza-schimmels, die op hun beurt fotosynthaten ontvangen van de plant. Het resultaat is een samenwerking tussen twee totaal verschillende organismen. Van der Heijden richt zich met name op de landbouw en de ecologische betekenis en diversiteit van mycorrhiza-schimmels.

Stabiliteit van bossen

Deze mycorrhiza-schimmels zijn ook het onderwerp van de publicatie die Van der Heijden bespreekt in Science, waarin Klein et al. op basis van een onderzoek naar 17 bomen stellen dat mycorrhiza-schimmels ondergrondse netwerken vormen die substantiële hoeveelheden koolstof van boom tot boom transporteren. De onderzoekers gebruikten een zeer geavanceerde methode om de koolstofcyclus in bossen te onderzoeken, en ontdekten hiermee dat tot wel 4% van de door bomen vastgelegde koolstof uitgewisseld werd met andere bomen. Het was nog niet eerder bekend dat zulke grote hoeveelheden koolstof tussen bomen uitgewisseld worden. Een belangrijke volgende stap is om te onderzoeken of bomen daadwerkelijk voordeel ondervinden van deze koolstofuitwisseling, en welk effect dit heeft op de stabiliteit van bossen.

Marcel van der Heijden

Marcel van der Heijden is aangesteld als profileringshoogleraar in de vakgroep Plant-Microbe Interacties aan de Universiteit Utrecht, naast zijn fulltime positie bij Agroscope, Institute for Sustainability Sciences in Zürich (Zwitserland), waar hij de onderzoeksgroep Plant-Soil-Interactions leidt. Daarnaast is hij gasthoogleraar aan de Universiteit van Zürich.

Publicatie

Underground networking: Fungal networks transfer carbon between forest trees
Marcel G. A. van der Heijden (Institute for Sustainability Sciences/University of Zurich/Utrecht University)
Science, 15 april 2016, doi 10.1126/science.aaf4694