Onderzoekscentrum ARC CBBC: krachtige samenwerking in chemieonderzoek van de toekomst

Potentie om doorbraken te creëren in duurzaamheid middels chemie

ARC CBBC van start
V.l.n.r. Bert Weckhuysen (UU, wetenschappelijk directeur ARC CBBC), Ben Feringa (RUG, voorzitter ARC CBBC), Hans Kuipers (TU/e), Marcel Schreuder Goedheijt (AkzoNobel), Robert Terörde (BASF), André van Linden (AkzoNobel), Adrie Huesman (Shell)

Op 10 mei ging het Advanced Research Center Chemical Building Blocks Consortium (ARC CBBC) officieel van start. Het onderzoekscentrum is uitstekend gepositioneerd om een leidende rol te spelen in onderzoek richting onder andere een circulaire economie, duurzame chemische processen en schone energie. Centraal staan de drie onderzoekslijnen Energiedragers, Functionele materialen en Coatings. “De wereld staat voor grote uitdagingen, en we hebben de juiste combinatie van wetenschappelijk inzicht én innovatie nodig om antwoorden te vinden”, aldus Marjan Oudeman, collegevoorzitter van de Universiteit Utrecht, een van de oprichtende partners.

De oprichtende partners van ARC CBBC zijn AkzoNobel, BASF, Shell, NWO, het Ministerie van Economische Zaken, de Topsector Chemie en de universiteiten van Utrecht, Eindhoven en Groningen. Het nationale onderzoekscentrum richt zich op energie- en chemievraagstukken die ontstaan uit het groeiende beroep op de eindige voorraad grondstoffen. “Binnen dit unieke samenwerkingsverband willen we met verenigde krachten ‘nieuwe chemie’ creëren”, aldus Herbert Fisch, Managing Director van BASF Nederland.

Sterke troef

ARC CBBC is een onderzoekscentrum waarin bedrijfsleven en wetenschap langdurig samenwerken. “Deze samenwerking is gebaseerd op excellentie en gezamenlijk overeengekomen onderzoeksprogramma's, en daarmee een sterke troef voor wetenschap en innovatie in Nederland en daarbuiten”, aldus Jos Engelen, voorzitter van het Algemeen Bestuur van NWO, cofinancier en medeoprichter van ARC CBBC.

Maatschappelijke vraagstukken

ARC CBBC wil met fundamenteel onderzoek een bijdrage leveren aan het oplossen van een breed scala aan maatschappelijke vraagstukken uit o.a. de Nationale Wetenschapsagenda, de EU Grand Challenges en uitdagingen gesignaleerd door de Verenigde Naties. “ARC CBBC gaat werken aan bouwstenen die de basis van onze chemische industrie fundamenteel kunnen veranderen”, zegt prof. Ben Feringa (Rijksuniversiteit Groningen), voorzitter van de Executive Board.

Absolute top

Binnenkort start de open inschrijving voor deelname aan projecten binnen ARC CBBC. Het consortium is nadrukkelijk op zoek naar de absolute top binnen zowel wetenschap als industrie. “ARC CBBC moet het kloppend hart worden van het chemie-onderzoek van de toekomst”, aldus wetenschappelijk directeur prof. Bert Weckhuysen (Universiteit Utrecht). Geïnteresseerde onderzoekers en bedrijven kunnen op de website van ARC CBBC meer informatie vinden over deelname.

Video-impressie van de opening van ARC CBBC
Website ARC CBBC