Micha de Winter voorzitter nieuwe onderzoekscommissie

Commissie-De Winter onderzoekt geweld in pleeggezinnen en rijksinstellingen

Een commissie van wetenschappers gaat vanaf september onderzoeken in hoeverre minderjarigen in pleeggezinnen en rijksinstellingen sinds 1945 met fysiek en psychisch geweld zijn geconfronteerd. Het kabinet heeft Micha de Winter, hoogleraar Maatschappelijke Opvoedingsvraagstukken aan de Universiteit Utrecht, gevraagd de commissie te leiden. De commissie-De Winter heeft tot 1 mei 2016 de tijd om te rapporteren.

Naast De Winter bestaat de commissie onder anderen uit de Utrechtse onderzoekers Trudy Mooren en Carol van Nijnatten. Aanleiding voor instelling van de commissie waren de gesprekken tussen voormalig staatssecretaris Teeven (Veiligheid en Justitie) en organisaties die zich bekommeren om het lot van mensen die in hun jeugd zijn geslagen of anderszins zijn mishandeld. Het gaat hierbij om minderjarigen die door de kinderrechter uit huis zijn geplaatst en in een pleeggezin of in een instelling terechtkwamen, in de periode van 1945 tot heden.

Voldoende materiaal

De eerste fase van het onderzoek van de commissie richt zich op de vraag of er voldoende materiaal beschikbaar is. Dat materiaal bestaat onder meer uit archieven, vakliteratuur en publicaties in bladen. Maar ook gesprekken met werkers in de jeugdzorg, vroegere slachtoffers en anderen die kennis hebben van de praktijken van weleer kunnen bijdragen aan het totaalbeeld.

Welk geweld, hoe frequent

Als de commissie volgend voorjaar rapporteert dat er voldoende bronnenmateriaal voorhanden is, kan het kabinet besluiten tot de tweede fase van het onderzoek. Dan gaat het om de vraag welk geweld werd toegepast, hoe frequent, en wat de gevolgen waren voor de minderjarigen. Ook zal de commissie kijken naar de bekendheid van dit geweld bij de instellingen zelf, en hoe men daar destijds mee omging.

Eindrapport

Mocht het kabinet besluiten tot de tweede fase van het onderzoek, dan krijgt de commissie-De Winter tot de zomer van 2017 om haar eindrapport uit te brengen.

Website commissie-De Winter.