Marijke Hoogendoorn wint prijs voor Docenttalent

Marijke Hoogendoorn

De jaarlijkse prijs voor Docenttalent van de Universiteit Utrecht is gewonnen door Marijke Hoogendoorn van het departement Pathobiologie. Gisteren werd, tijdens de jaarlijkse Onderwijsparade, bekend gemaakt dat Marijke de prijs had gewonnen. Zij is voorgedragen door studievereniging DSK. Welverdiende felicitaties voor Marijke en DSK zijn op hun plaats!

Marijke werkt bij het departement Pathobiologie, zit in de opleidingscommissie namens dit departement en is tutor van 27 studenten.
Ze kwam de collegezaal in zonder veel onderwijservaring, schrijft de jury in haar rapport, maar wel met veel ervaring uit de praktijk. Hoogendoorn vat haar visie op onderwijs samen door te stellen dat het niet de docent is die het beste in de student naar boven zou moeten halen, maar dat zij het beste in elkaar naar boven kunnen halen.  Ze heeft steeds plannen om het onderwijs te verbeteren en nieuwe vormen van onderwijs te ontwikkelen en heeft op dat vlak ook al het nodige gedaan, zegt de jury. Studenten stimuleert ze actief te zijn. Ze maakt hen bewust van hetgeen ze kunnen leren.

Docent van het jaar was ditmaal Ignace Hooge van de opleiding Psychologie. Beide winnaars worden tijdens de Dies op 26 maart in de Domkerk nogmaals in de schijnwerpers gezet. De Docent van het Jaar ontvangt een wisseltrofee en 5000 euro, het talent krijgt ook een wisselbeker en 3000 euro. De studieverenigingen die de winnende docent hebben voorgedragen zijn Alcmaeon en DSK. Zij ontvangen elk een bedrag van 1000 euro.

Bron: DUB