Jury: “Bert Wouters is niet in een hokje te stoppen”

Wouters wint Europese prijs voor excellente jonge onderzoekers

Bert Wouters (midden) ontvangt de Arne Richter Award

Tijdens de jaarlijkse conferentie van de European Geosciences Union ontving Bert Wouters (IMAU) de Arne Richter Award for Outstanding Young Scientists. Hij kreeg de prijs wegens zijn significante bijdrage aan onderzoek naar de massabalans van ijskappen en gletsjers. De jury noemt hem “een van de meest buitengewone en excellente jonge wetenschappers op het gebied van poolonderzoek.” Sinds zijn promotie in 2011 publiceerde Wouters zes artikelen in Science, Nature en Nature Geosciences.

Bert Wouters werkt sinds november 2015 bij het Instituut voor Marien en Atmosferisch onderzoek (IMAU) aan de Universiteit Utrecht. “Ik werkte al veel langer samen met de groep IJs & Klimaat, en ik ben blij dat ik me nu bij ze kon aansluiten”, vertelt Wouters. “De groep is vooral erg sterk in modelleren, en dat sluit goed aan op mijn onderzoek met satellietdata naar de gletsjers in Antarctica en Groenland. Enerzijds kunnen we de modellen verbeteren door ze te combineren met mijn satellietobservaties, en anderzijds kunnen we de veranderingen die we waarnemen met de satellieten beter begrijpen met behulp van de modellen.”

Intradisciplinair en interdisciplinair

De jury roemde Wouters niet alleen om de kwaliteit van zijn onderzoek, maar ook om de breedte ervan, zowel intradisciplinair als interdisciplinair. “Zijn achtergrond is in satellietgeodesie, maar als je hem in een hokje probeert te stoppen in één discipline, zou je zijn interesses en bijdragen aan de wetenschap bagatelliseren”, aldus de jury.

Sustainability Universiteit Utrecht

Door haar expertise op het gebied van Sustainability te bundelen, ontwikkelt de Universiteit Utrecht integrale oplossingen voor duurzaamheidsvraagstukken en draagt zij bij aan een betere toekomst voor volgende generaties. Dit thema verbindt het excellente Utrechtse duurzaamheidsonderzoek uit de alfa-, bèta- en gammawetenschappen. De focus ligt op water, energie en een gezonde leefomgeving. Sustainability is een van de vier strategische onderzoeksthema’s van de Universiteit Utrecht.

Meer informatie over het onderzoeksthema Sustainability