Gerrit Bloothooft bij RTL Nieuws en Radio 1 over verband tussen namen en opleidingsniveaus

Hoe slim is jouw naam?

Wat zegt iemands naam over zijn of haar intelligentie? Uit onderzoek van de Sociale Verzekeringsbank blijkt dat er namen zijn die vaak voorkomen bij hoogopgeleiden, en namen die juist populairder zijn onder laagopgeleiden, aldus het RTL Nieuws. Volgens voornaamexpert dr. ir. Gerrit Bloothooft zijn die duidelijke verschillen er omdat mensen vaak de namen gebruiken die in hun eigen sociale omgeving veel voorkomen.

Dr. ir. Gerrit Bloothooft

Lot in eigen handen

Hoogopgeleide ouders noemen hun kinderen vaker Felix of Juliette. Ook namen als Oscar, Julius, Cato en Josephine zijn populair in deze kringen. De naam Marinus, Gerrit, Melissa of Esmee zul je onder hogeropgeleiden minder snel tegenkomen.

Volgens Bloothooft kun je aan de voornaam van een kind al heel wat aflezen. Maar dat betekent niet dat een typisch hoogopgeleide naam een garantie is voor succes: "Je naam is alleen maar door je ouders gegeven. Uiteindelijk heb je je lot voor het grootste deel zelf in handen."

Hoger- of lageropgeleid?

Zijn Amalia's hoger- of lageropgeleid dan Kezen? In het radioprogramma De Nieuws BV speelden de dj's geïnspireerd door het nieuwsbericht van RTL het spel 'Hoger- of lageropgeleid?'.

Bloothooft schoof die ochtend al aan bij het programma De Ochtend (na 11.37 minuten). Daar vertelde hij: "Ouders met hogere inkomens hebben zich laten inspireren door de Franse taal, die voorkeur is al eeuwen oud. Daarnaast zijn namen uit de geschiedenis en cultuur, zoals die van graaf Floris en prins Maurits, populairder onder hen." Engels getinte namen zijn juist weer populairder onder lageropgeleiden. "Zij experimenteren meer en zijn gevoeliger voor media," aldus Bloothooft.

Uit de gratie

Marcel, Yvonne, Ingrid: sommige namen raken uit de mode. Volgens Bloothooft worden deze namen, die in de jaren 60 en 70 nog hip waren, nog amper aan kinderen gegeven anno 2015. "Opmerkelijk is ook welke namen we niet kiezen. Madelief en Anemoon worden wel gegeven, maar Tulp, dat doen we dan weer niet," zei Bloothooft.