Emoties in middeleeuwse Arthurliteratuur

Literaire teksten helpen ons middeleeuwse emoties te begrijpen, maar compliceren de zaak ook, omdat ze niet alleen de emoties van personages tonen, maar ook emoties opriepen bij het contemporaine publiek. Deze bundel studies legt bloot hoe emoties worden gepresenteerd en gebruikt in het populairste tekstcorpus uit de Middeleeuwen, de Arthurroman.

Teksten uit het middeleeuwse Engels, Frans, Nederlands, Duits, Latijn en Noors worden besproken en vergeleken, waarbij onder meer ‘embodiment’, de constructie van een beeld van de gevoelens en gedachten van een ander, en de rol van de stem als belichaming van emotie aan de orde komen. De inleiding geeft een overzicht van het denken over passies en emoties sinds de Oudheid en beschrijft hoe en waarom we nog steeds mee kunnen leven met middeleeuwse personages.

Dr. Frank Brandsma

Over de auteurs

Frank Brandsma onderwijst Comparative Literature (middeleeuwen) aan de Universiteit Utrecht; Carolyne Larrington is fellow in middeleeuws Engels bij St John's College, Oxford; Corinne Saunders is hoogleraar Middeleeuwse literatuur bij het department English Studies en co-directeur van het Centre for Medical Humanities bij de universiteit van Durham.

• Titel: Emotions in Medieval Arthurian Literature: Body, Mind, Voice
  • Auteurs: Frank Brandsma, Carolyne Larrington, Corinne Saunders (eds.)
  • Uitgever: Cambridge, D S Brewer (2015)