Emanuel Overbeeke genomineerd voor de Boekman Dissertatieprijs

Een symfonieorkest - Wikimedia Commons

Dr. Emanuel Overbeeke, medewerker bij de vakgroep Muziekwetenschap, is genomineerd voor de derde Boekman Dissertatieprijs, voor het beste proefschrift over kunst-en cultuurbeleid uit de periode 2012 tot en met 2014.

Dr. Emanuel Overbeek
Dr. Emanuel Overbeeke

De centrale rol van symfonieorkesten in het Nederlandse muziekleven

Overbeeke verdedigde in 2012 zijn proefschrift Nederlandse muziek bij Nederlandse symfonieorkesten 1945-2000. Hij verrichte zijn onderzoek onder begeleiding van promotor prof. dr. Emile Wennekes.

In zijn dissertatie laat Overbeeke zien hoe symfonieorkesten een cruciale rol spelen in het muziekleven. Ze geven niet alleen componisten de kans nieuwe stukken te presenteren aan toehoorders, maar zijn ook bepalend in de programmering en verspreiding van muziekstukken over de concertzalen. Overbeeke beschrijft hoe ongeveer twintig Nederlandse professionele symfonieorkesten tussen 1945 en 2000 omgingen met het muzikaal nationaal erfgoed, dus vooral met het al bestaande werk van Nederlandse componisten.

Boekman Dissertatieprijs voor Kunst- en cultuurbeleid

De Boekmanstichting en de afdeling Geesteswetenschappen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) hebben in 2009 de Boekman Dissertatieprijs voor kunst- en cultuurbeleid ingesteld. De prijs is bedoeld om belangwekkende resultaten van recent onderzoek in een bredere kring van potentiële gebruikers te verspreiden, mede in de hoop dat daarmee de kwaliteit van het cultuurbeleid te verhogen. De prijs van 10.000 euro wordt eens in de drie jaar uitgereikt. De dissertatieprijs is vernoemd naar Emanuel Boekman, die op 6 juni 1939 als eerste in Nederland promoveerde op de relatie tussen overheid en kunst.

Naast Overbeeke zijn dr. Thijs Lijster (Rijksuniversiteit Groningen) en dr. Christoph Rausch (Universiteit Maastricht) genomineerd voor de prijs. Op 3 juni vindt de uitreiking plaats in Spui25 te Amsterdam.