Denk goed na over een nieuwe hond in een gezin met kinderen

Onze Hond

Veel gezinnen kijken uit naar de komst van een (nieuwe) hond. Lekker spelen, wandelingen maken en knuffelen met de hond. Toch gaat het niet altijd goed met de nieuwkomer. Het kiezen en introduceren van een hond in een nieuwe omgeving met kinderen kun je het beste met beleid doen.

Een gezin die een hond wil nemen, moet vooraf goed nadenken welke hond ze uitzoeken. Zeker als er geen ervaring is met honden. ‘Of het nu om een pup gaat of een oudere hond ga na wat de achtergrond is van het dier,’ adviseert Nienke Endenburg, GZ psycholoog bij de Gedragskliniek voor Dieren in Utrecht.

Beste papieren
‘Het is belangrijk om te weten waar je aanstaande gezinslid vandaan komt. Is hij andere dieren gewend? Is hij gewend aan kinderen en hoe reageert hij daarop? In principe heeft een hond die sociaal is opgegroeid de ‘beste papieren’. Een hond die komt uit een gezin met (kleine) kinderen en eventueel nog andere huisdieren, zal het makkelijkst wennen aan zijn nieuwe omgeving. Vaak zie je al binnen twee weken dat de nieuwkomer zich helemaal thuis voelt en letterlijk en figuurlijk zijn plek heeft gevonden. Maar niet alle honden die worden aangeschaft, hebben zo’n achtergrond.’

Het volledige artikel is verschenen in Onze Hond, juni 2016