Claudia Wolschrijn benoemd tot eerste vrouwelijke president van de European Association of Veterinary Anatomists

Dr. Claudia Wolschrijn, universitair hoofddocent Anatomie en Fysiologie bij de faculteit Diergeneeskunde, is afgelopen week in Wenen tijdens het congres van de European Association of Veterinary Anatomists (EAVA) benoemd tot president van de EAVA. Claudia is heel blij met deze bijzondere benoeming: “De komende jaren gaan we ons als bestuur focussen op de opleiding tot anatoom. Als eerste besluit hebben we een scholarship ingesteld voor jonge collega’s om in een ander instituut mee te kijken en onderzoek te doen.”

De EAVA is de Europese vereniging van dierenartsen die werkzaam zijn in het vak Anatomie. De EAVA heeft zo’n 400 leden, zowel uit heel Europa als ook uit andere delen van de wereld (USA, Brazilië, Zuid-Afrika). Iedere twee jaar wordt er een groot congres georganiseerd (dit jaar in Wenen), in het tussenliggende jaar wordt er een ‘junioren-meeting’ gehouden. Tijdens de congressen wordt aandacht besteed aan onderzoek, maar er is ook altijd veel ruimte voor nieuwe ontwikkelingen binnen het onderwijs. Juist vanwege de Utrechtse voortrekkersrol in onderwijsvernieuwingen is Claudia zes jaar geleden gekozen in het bestuur.

Zoals bij iedere vereniging is er een bestuur, waarvan Claudia zes jaar vice-president was. Vanaf dit congres is Claudia president (oftewel voorzitter) voor een periode van vier jaar. Bijzonder is dat Claudia de eerste vrouwelijke president is.

Claudia Wolschrijn geeft uitleg aan studenten tijdens een practicum anatomie