Utrechtse onderzoekers geven basisschoolleerlingen les over onze nieren

Donderdag 10 maart: World Kidney Day

prof. Roos Masereeuw
Prof. Roos Masereeuw

Basisschoolleerlingen in Houten en Wijk bij Duurstede krijgen donderdag 10 maart een lesprogramma over nieren van onderzoekers van de Universiteit Utrecht, artsen en verpleegkundigen van het UMC Utrecht / Wilhelmina Kinderziekenhuis en nierpatiënten. Donderdag 10 maart is de jaarlijkse World Kidney Day en die staat dit jaar in het teken van kinderen en nierziekten. Ook in Amsterdam, Nijmegen en Groningen gaan onderzoekers en artsen op bezoek bij basisscholen. Prof. Roos Masereeuw van de Universiteit Utrecht is bovendien donderdag één van de sprekers tijdens de publieksavond in het UMC Utrecht. Masereeuw doet onderzoek naar de ontwikkeling van een biologische kunstnier. “Mijn droom is nierpatiënten een deel van hun nierfunctie terug te geven.”

Roos Masereeuw, hoogleraar Experimentele Farmacologie aan de Universiteit Utrecht, loopt wereldwijd voorop met haar onderzoek naar de ontwikkeling van een biologische kunstnier. Zo’n kunstnier zou een grote verbetering zijn van de huidige dialysetechnieken. Nu overlijdt jaarlijks één op de zes dialysepatiënten aan complicaties. Ook in het UMC Utrecht en het Wilhelmina Kinderziekenhuis wordt veel onderzoek gedaan naar de werking van de nieren, nierziekten en nieuwe behandelmethoden. Tijdens de publieksavond in het UMC Utrecht op donderdag 10 maart, wordt het innovatieve onderzoek naar en de behandeling van (erfelijke) nierziekten gepresenteerd, waaronder dus dat van prof. Masereeuw. Zie voor meer informatie en aanmelden de website.

Basisscholen

Donderdagmiddag 10 maart geven Masereeuw en collega’s samen met nierpatiënten les aan leerlingen van groep 6, 7 en 8 van basisscholen in Houten en Wijk bij Duurstede. Aan de hand van een filmpje en het verhaal van de nierpatiënt wordt uitgelegd hoe de nieren werken en wat het gevolg is van niet goed functionerende nieren. Ook doen de leerlingen proefjes die de filterfunctie van de nier demonstreren en doen ze testjes waarmee ze het effect van zout zien. Daarnaast komt aan bod hoe je goed voor je nieren zorgt. De lessen op bassischolen zijn een initiatief van hoogleraar Nierfysiologie Joost Hoenderop van het Radboudumc in Nijmegen, in samenwerking met dr. Jitske Jansen van de Universiteit Utrecht, de Nierpatiënten Vereniging Nederland en de Nierstichting.

Onder andere door minder zout te eten, kun je zelf nierschade tegengaan. Dat willen we graag aan kinderen en hun ouders meegeven.

Minder zout

De nieren filteren afvalstoffen uit ons bloed, maar regelen ook onze bloeddruk, zorgen voor een optimale vocht- en zouthuishouding in ons lichaam en produceren hormonen die betrokken zijn bij de aanmaak van rode bloedcellen en botten. Als er iets mis gaat met de nieren, is dat meestal bij beide tegelijk. Nierfalen is vaak erfelijk, maar kan ook ontstaan door iemands leefstijl. Minder zout eten is erg belangrijk, want te veel zout verhoogt de bloeddruk en kan nieren beschadigen. Daarom lanceert de Nierstichting op World Kidney Day een bewustwordingscampagne onder het motto 'Wie van zijn nieren houdt, eet minder zout!'. “Leven met chronische nierschade is zwaar. Onder andere door minder zout te eten, kun je zelf nierschade tegengaan. Dat willen we graag aan kinderen en hun ouders meegeven”, aldus Masereeuw.

• Programma en aanmelden voor de publieksavond in het UMC Utrecht
  • Persbericht over het onderzoek van Roos Masereeuw
  • Overzicht van alle activiteiten in Nederland op World Kidney Day 2016
  • Blog van Jitske Jansen op de website van de American Association of Pharmaceutical Scientists (AAPS)

Life Sciences

Dit onderzoek maakt deel uit van het Strategisch Onderzoeksthema Life Sciences van de Universiteit Utrecht.