Annetje Ottow wordt voorzitter College van Bestuur Universiteit Leiden

Annetje Ottow wordt voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Leiden (UL). De Raad van Toezicht van de UL heeft haar per 1 januari benoemd. Annetje is op dit moment vicevoorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht.

“Het is voor mij na veertien jaar bij de Universiteit Utrecht een prachtige nieuwe uitdaging”, aldus Ottow. “Ik krijg een andere rol en een andere inhoudelijke focus. Bovendien weet ik uit ervaring dat van tijd tot tijd wisselen van omgeving mij inspireert en scherp houdt. Daar verheug ik me op. Tegelijk neem ik met pijn in het hart afscheid van de UU en vooral ook van de geweldige collega’s en studenten die ik de afgelopen jaren in alle hoeken en gaten van de universiteit heb leren kennen.”

Prof. mr. Annetje Ottow

Collegevoorzitter Anton Pijpers vindt het erg jammer dat Annetje Ottow vertrekt: “Annetje is een geweldige bestuurder en collega. Maar vanzelfsprekend ben ik blij voor haar dat ze deze stap kan gaan maken. De Universiteit Leiden is bovendien een prachtige instelling. Ik ben Annetje zeer dankbaar voor al het werk dat ze voor onze Utrechtse gemeenschap gedaan heeft en nog doet, zowel als hoogleraar, decaan van de faculteit REBO en als vicevoorzitter. Gelukkig blijft ze met haar kennis en kunde werkzaam in de academische wereld. We zullen in de toekomst zeker goed blijven samenwerken.”

De voorzitter van de Raad van Toezicht van de UU, Joanne Kellermann, sluit zich hierbij aan. “Ik heb Annetje leren kennen als een veelzijdig bestuurder. Haar grote expertise op het terrein van toezicht maakte haar voor mij een nog krachtiger sparring partner. Ze heeft grote verdiensten voor de UU. De wijze waarop ze bijvoorbeeld onderwerpen als duurzaamheid, diversiteit en leiderschapsontwikkeling op de universitaire agenda heeft gezet en verder gebracht is cruciaal en blijvend van waarde. Ik wens haar in Leiden veel succes.”

Ottow blijft tot 1 oktober in functie bij de Universiteit Utrecht. De Raad van Toezicht van de universiteit start binnenkort een procedure voor een opvolger.