prof. dr. Hans van Luit
J.E.H.vanLuit@uu.nl
Bachelordirecteur
Educatie & Pedagogiek
Gegenereerd op 2015-09-02 10:28:46


Leeropdracht
Diagnostiek en behandeling van kinderen met dyscalculie
Benoemingsdatum 01-06-2009
Oratiedatum 27-05-2010
Profiel

Hans van Luit heeft de opleiding tot orthopedagoog gevolgd (1980, Universiteit Utrecht) en is  gepromoveerd op het onderwerp 'Rekenproblemen in het speciaal onderwijs' (1987, Radboud Universiteit Nijmegen). Thans is hij als hoogleraar diagnostiek en behandeling van kinderen met dyscalculie verbonden aan de Universiteit Utrecht. Hij is onder andere  bacheloropleidingsdirecteur Pedagogische wetenschappen, hoofd Dyscalculie Expertisecentrum Nederland (Ambulatorium) en voorzitter Stichting Kwaliteitsinstituut Dyscalculie.

Hans van Luit is naast bestuurder, onderzoeker en docent ook sterk praktijk gericht (klinisch psycholoog BIG) en doet klinisch onderzoek naar voorkomen van rekenproblemen en diagnostiek van dyscalculie bij kinderen, adolescenten en volwassenen. Verder verzorgt hij post academisch en post hbo onderwijs tbv professionals op het terrein van diagnostiek en behandeling van mensen met dyscalculie. 

Strategische thema's / focusgebieden
Wetenschappelijke expertises
Gegenereerd op 2015-09-02 10:28:46
Curriculum vitae

Johannes Erik Harold (Hans) van Luit

www.rekenstoornis.nl

 

Hoogleraar diagnostiek en behandeling van kinderen met dyscalculie, Universiteit Utrecht

Hoofd Dyscalculie Expertisecentrum Nederland, Ambulatorium Universiteit Utrecht

Voorzitter Stichting Kwaliteitsinstituut Dyscalculie

 

 

Een overzicht van registraties die relevant zijn voor klinische werkzaamheden:

NVO     Beroepsbekwaamheidsregistratie en supervisor Orthopedagoog-Generalist

BIG      Gezondheidszorgpsycholoog

           Klinisch psycholoog

UU       Senior kwalificatie onderwijs

           Senior kwalificatie onderzoek

Gegenereerd op 2015-09-02 10:28:46
Alle publicaties
  2100 - Overige resultaten
J.E.H. van Luit (30-09-2100). Kijk mamma mijn letter. Interview in 'Ouders van Nu' nr. 11, pg. 64-67.
  2026 - Overige resultaten
J.E.H. van Luit (30-11-2026). Interview in Groene Amsterdammer. Ondernemende professoren.
  2015 - Wetenschappelijke publicaties
Friso - van den Bos, Ilona, Kroesbergen, Evelyn, van Luit, Hans, Xenidou-Dervou, Iro, Jonkman, Lisa M., Van der Schoot, Menno & Van Lieshout, Ernest C. D. M. (2015). Longitudinal development of number line estimation and mathematics performance in primary school children. Journal of experimental child psychology, 134, (pp. 12-29).
Kroesbergen, Evelyn, van Luit, Hans & van Viersen, Sietske (2015). PASS-theory and Special Educational Needs - A European Perspective. Cognition, intelligence, and achievement - a tribute to J.P. Das (pp. 245-265) (21 p.). San Diego: Academic Press, Elsevier Ltd..
Friso-van den Bos, Ilona, van Luit, Johannes E H, Kroesbergen, Evelyn H., Xenidou-Dervou, Iro, van Lieshout, Ernest C D M, van der Schoot, Menno & Jonkman, Lisa M. (2015). Pathways of number line development in children - Predictors and risk for adverse mathematical outcome. Zeitschrift für Psychologie, 223 (2), (pp. 120-128) (9 p.).
Toll, Sylke W M, Van Viersen, Sietske, Kroesbergen, Evelyn H. & Van Luit, Johannes E H (01-02-2015). The development of (non-)symbolic comparison skills throughout kindergarten and their relations with basic mathematical skills. Learning and individual differences, 38, (pp. 10-17) (8 p.).
  2014 - Wetenschappelijke publicaties
Toll, Sylke W M & Van Luit, Johannes E H (2014). Effects of remedial numeracy instruction throughout kindergarten starting at different ages - Evidence from a large-scale longitudinal study. Learning and Instruction, 33, (pp. 39-49) (11 p.).
Toll, Sylke W M & Van Luit, Johannes E H (2014). Explaining numeracy development in weak performing kindergartners. Journal of experimental child psychology, 124, (pp. 97-111) (15 p.).
Friso - van den Bos, I., Kroesbergen, E.H. & van Luit, J.E.H. (2014). Number sense in kindergarten children: Factor structure and working memory predictors. Learning and individual differences, 33, (pp. 23-29) (7 p.).
van Luit, Hans, Bloemert, Jentje, Ganzinga, Ilse & Monch, Martine (2014). Protocol dyscalculie: Diagnostiek voor gedragsdeskundigen - Tweede herziene druk. (256 p.). Graviant.
van Luit, Hans (2014). Remediëring bij rekenzwakke kleuters met een beperking in werkgeheugen en/of intelligentie. In P. Goudena, R de Groot & J Janssens (Eds.), Orthopedagogiek: State of the art (pp. 43-56) (14 p.). Antwerpen: Garant.
Toll, S.W.M. & van Luit, J.E.H. (2014). Structurele ondersteuning aan kleuters met een achterstand in getalbegrip. Pedagogische Studiën, 91 (2), (pp. 82-96) (15 p.).
Toll, S.W.M. & van Luit, J.E.H. (2014). The developmental relationship between language and low early numeracy skills throughout kindergarten. Exceptional children, 81 (1), (pp. 64-78) (15 p.).
Van De Weijer-Bergsma, Eva, Kroesbergen, Evelyn H. & Van Luit, Johannes E H (2014). Verbal and visual-spatial working memory and mathematical ability in different domains throughout primary school. Memory and Cognition (12 p.).
Van der Molen, M. J., Henry, L. A. & Van Luit, J. E H (01-01-2014). Working memory development in children with mild to borderline intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 58 (7), (pp. 637-650) (14 p.).
  2014 - Vakpublicaties
van Luit, Hans (2014). Achterlopen met rekenen: Wat dan?. Balans magazine, 27 (5), (pp. 36-39) (4 p.).
van Luit, Hans (2014). Hulp voor kind met dyscalculie. Balans magazine, 27 (6), (pp. 24-27) (4 p.).
van Luit, Hans (2014). Rekenproblemen? Stimuleren helpt!. Balans magazine, 27 (4), (pp. 16-19) (4 p.).
Toll, Sylke & van Luit, Hans (2014). Vroege signalen van dyscalculie. JSW : jeugd in school en wereld, 99 (2), (pp. 6-9) (4 p.).
  2014 - Overige resultaten
J.E.H. van Luit (12-11-2014). conferentie hoogbegaafdheid.
J.E.H. van Luit (12-11-2014). conferentie hoogbegaafdheid.
J.E.H. van Luit (08-12-2014). Conferentie masterplan dyscalculie MBO.
J.E.H. van Luit (09-12-2014). Conferentie masterplan dyscalculie VO.
J.E.H. van Luit (02-04-2014). Conferentie steunpunt Dyscalculie.
J.E.H. van Luit (04-03-2014). Dyscalculie, de stand van zaken.
J.E.H. van Luit (27-05-2014). Mediflex rekencongres.
J.E.H. van Luit (11-09-2014). Mediflex-congres.
J.E.H. van Luit (28-03-2014). NIP-conferentie Dyscalculie.
J.E.H. van Luit (07-02-2014). NRO-congres.
J.E.H. van Luit (08-11-2014). P-congres voor gedragsdeskundigen.
J.E.H. van Luit (08-11-2014). P-congres voor gedragsdeskundigen.
J.E.H. van Luit (16-04-2014). Rekenconferentie De Ambelt.
J.E.H. van Luit (02-12-2014). Rekenconferentie MBO.
J.E.H. van Luit (24-09-2014). RT bij dysclaculie.
J.E.H. van Luit (19-03-2014). SWV-conferentie.
J.E.H. van Luit (10-12-2014). SWV-conferentie dyscalculie.
J.E.H. van Luit (04-02-2014). Taal- en rekenconferentie mbo.
J.E.H. van Luit (12-02-2014). Tiende taal- en rekenconferentie.
J.E.H. van Luit (23-10-2014). VWO onhaalbaar met dysclaculie.
J.E.H. van Luit (19-03-2014). Wolters-Noordhoff rekencongres.
J.E.H. van Luit (27-01-2014). WSNS-studiedagen.
  2013 - Wetenschappelijke publicaties
Toll, S.W.M. & van Luit, J.E.H. (2013). Accelerating the early numeracy development of kindergartners with limited working memory skills through remedial education. Research in Developmental Disabilities, 34, (pp. 745-755) (11 p.).
Burny, E., Valcke, M., Desoete, A. & van Luit, J.E.H. (2013). Curriculum sequencing and the acquisition of clock-reading skills among Chinese and Flemish children. International Journal of Science and Mathematics Education, 11, (pp. 761-785) (25 p.).
van Luit, J.E.H. (2013). Dyscalculie bij kinderen in het basisonderwijs. In F.J. Prins, M. Clerkx & R. de Groot (Eds.), Kinderen-in-ontwikkeling op de basisschool (pp. 281-300) (20 p.). Antwerpen-Apeldoorn: Garant.
van Luit, J.E.H. (2013). Goed kleuterrekenonderwijs kan dyscalculie niet voorkomen. Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 52, (pp. 350-362) (13 p.).
Toll, S.W.M. & van Luit, J.E.H. (2013). The development of early numeracy ability in kindergartners with limited working memory skills. Learning and individual differences, 25, (pp. 45-54) (10 p.).
van Luit, J.E.H. (2013). Utrechts rekenonderzoek bij zwakke rekenaars: Inleiding op het thema. Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 52, (pp. 292-294) (3 p.).
Friso - van den Bos, I., van der Ven, S.H.G., Kroesbergen, E.H. & van Luit, J.E.H. (2013). Working memory and mathematics in primary school children: A meta-analysis. Educational Research Review, 10, (pp. 29-44) (16 p.).
  2013 - Vakpublicaties
van Luit, J.E.H. (2013). De betekenis van het ‘Protocol ERWD VO’ voor leerlingen met rekenproblemen of dyscalculie. Euclides, 88 (6), (pp. 287-288) (2 p.).
Toll, S.W.M. & van Luit, J.E.H. (2013). Kleuters met een rekenachterstand: Aandacht voor specifieke kenmerken. Volgens Bartjens, 33, (pp. 24-27) (4 p.).
van Luit, J.E.H. (2013). Lees- en rekenproblemen, waar begint het?. Balans magazine, 26 (9), (pp. 26-29) (4 p.).
Toll, S.W.M. & van Luit, J.E.H. (2013). Rekenonderwijs aan kleuters met een achterstand: Een uitdaging!. De Wereld van het jonge kind, 5, (pp. 4-7) (4 p.).
Prast, E.J., van Hooijdonk, M., van de Weijer-Bergsma, E., Kroesbergen, E.H. & van Luit, J.E.H. (2013). Wat vinden leerlingen van hun rekenlessen? Rekenen met plezier. JSW : jeugd in school en wereld, 98 (2), (pp. 6-9) (4 p.).
  2012 - Wetenschappelijke publicaties
Toll, S.W.M. & van Luit, J.E.H. (2012). Early numeracy intervention for low-performing kindergartners. Journal of Early Intervention, 34, (pp. 243-264) (22 p.).
Navarro, J.I., Aguilar, M., Marchena, E., Ruiz, A., Menacho, I. & van Luit, J.E.H. (2012). Longitudinal study of low and high achievers in early mathematics. British Journal of Educational Psychology, 82, (pp. 28-41) (14 p.).
Kroesbergen, E.H., van Luit, J.E.H. & Aunio, P. (2012). Mathematical and cognitive predictors of the development of mathematics. British Journal of Educational Psychology, 82, (pp. 24-27) (4 p.).
van Luit, J.E.H., Andel, R. & Toll, S.W.M. (2012). Met sprongen vooruit? Effectiviteit van een rekenhulpprogramma. Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 51, (pp. 265-275) (11 p.).
van Luit, J.E.H., Bloemert, J., Ganzinga, E.G. & Mönch, M.E. (2012). Protocol Dyscalculie: Diagnostiek voor Gedragsdeskundigen. Doetinchem: Graviant.
  2012 - Vakpublicaties
van Luit, J.E.H. (2012). Aanpakken vroege rekenproblemen; Signaleren achterblijvende telvaardigheid. De Wereld van het jonge kind, 39 (6), (pp. 4-7) (4 p.).
van de Weijer-Bergsma, E., Prast, E.J., Kroesbergen, E.H. & van Luit, J.E.H. (2012). Afstemmen op onderwijsbehoeften: Gedifferentieerd rekenonderwijs. Volgens Bartjens, 31 (4), (pp. 31-33) (3 p.).
van Luit, J.E.H. & Toll, S.W.M. (2012). Individuele verschillen in de ontwikkeling van voorbereidende rekenvaardigheid. Zorgbreed, 9 (35), (pp. 14-21) (8 p.).
van Luit, J.E.H. & Toll, S.W.M. (2012). Kleuterrekenen; Het belang van een goede basis. Zorgbreed, 9 (36), (pp. 6-14) (9 p.).
van Luit, J.E.H. (2012). Protocol dyscalculie als leidraad voor diagnostiek. Panama-Post - Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk, 31 (3), (pp. 16-21) (6 p.).
  2011 - Wetenschappelijke publicaties
van Luit, J.E.H. (2011). Difficulties with preparatory skills in kindergartners. International Journal of Disability, Development and Education, 58 (1), (pp. 89-95) (7 p.).
Toll, S.W.M., van der Ven, S.H.G., Kroesbergen, E.H. & van Luit, J.E.H. (2011). Executive functions as predictors of math learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 44 (6), (pp. 521-532) (12 p.).
van Luit, J.E.H. & van der Molen, M.J. (2011). The effectiveness of Korean number naming on insight into numbers in Dutch students with mild mental disabilities. Research in Developmental Disabilities, 32 (5), (pp. 1941-1947) (7 p.).
  2011 - Vakpublicaties
van Luit, J.E.H. (2011). Dyscalculie, what’s in a name?. SpeZiaal. Zorg aan leerlingen van 4-16 jaar, 6 (3), (pp. 6-9) (4 p.).
van Luit, J.E.H. (2011). Jurisprudentie in zaak dyscalculie kan velen helpen. Balans magazine, 24 (7), (pp. 33) (1 p.).
van Luit, J.E.H. (2011). Protocol Ernstige RekenWiskundeproblemen en Dyscalculie. Niet voor diagnose en behandeling. Balans magazine, 24 (3), (pp. 16-19) (4 p.).
  2011 - Overige resultaten
van Luit, J.E.H., van de Rijt, B.A.M., Navarro, J.I. & Aguilar, M. (2011). Test de Evaluaci?n Matemática Temprana (TEMT).
  2010 - Wetenschappelijke publicaties
Kroesbergen, E.H., van Luit, J.E.H., Naglieri, J.A., Franchi, E. & Taddei, S. (2010). A cross-cultural study of PASS-processes and preparatory mathematics. Journal of Psychoeducational Assessment, 28, (pp. 585-593) (9 p.).
van Luit, J.E.H. (2010). Dyscalculie, een stoornis die telt. Een bewerking van de rede uitgesproken bij de aanvaarding van het ambt van hoogleraar ‘Diagnostiek en behandeling van kinderen met dyscalculie’. Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 49 (11), (pp. 448-465) (18 p.).
van der Molen, M.J., van Luit, J.E.H., van der Molen, M.W., Klugkist, I.G. & Jongmans, M.J. (2010). Effectiveness of a computerised working memory training in adolescents with mild to borderline intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 54 (5), (pp. 433-447) (15 p.).
van der Molen, M.J., van Luit, J.E.H., van der Molen, M.W. & Jongmans, M.J. (2010). Everyday memory and working memory in adolescents with mild intellectual disability. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 115 (3), (pp. 207-217) (11 p.).
van Luit, J.E.H. (2010). Inleiding: Spraak, taal en leren. In G.A. Bakker (Eds.), Spraak, taal en leren (pp. 10-17) (8 p.). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Kroesbergen, E.H., van Luit, J.E.H., Naglieri, J.A., Taddei, S. & Franchi, E. (2010). PASS processes and early mathematics skills in Dutch and Italian kindergartners. Journal of Psychoeducational Assessment, 28 (6), (pp. 585-593) (9 p.).
van Luit, J.E.H. (2010). Problemen met voorbereidende schoolse vaardigheden bij kleuters. In G.A. Bakker (Eds.), Spraak, taal en leren (pp. 62-83) (22 p.). Bohn Stafleu van Loghum.
  2010 - Vakpublicaties
van Luit, J.E.H. (2010). Dyscalculie, een stoornis om rekening mee te houden. JSW : jeugd in school en wereld, 95 (3), (pp. 6-9) (4 p.).
  2010 - Overige resultaten
van Luit, J.E.H. (27-05-2010). Dyscalculie, een stoornis die telt. (54 p.). Doetinchem: Graviant, Rede uitgesproken bij de aanvaarding van het ambt van hoogleraar ‘Diagnostiek en behandeling van kinderen met dyscalculie’ aan de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht.
  2009 - Wetenschappelijke publicaties
van Luit, J.E.H. & van de Rijt, B.A.M. (2009). De Utrechtse Getalbegrip Toets-Revised; Het belang van vroegtijdige signalering. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 48, (pp. 255-270) (16 p.).
Aunio, P., Hautamäki, J., Sajaniemi, N. & van Luit, J.E.H. (2009). Early numeracy in low-performing young children. British Educational Research Journal, 35 (1), (pp. 25-46) (22 p.).
Kroesbergen, E.H., van der Ven, S.H.G., Kolkman, M.E., van Luit, J.E.H. & Leseman, P.P.M. (2009). Executieve functies en de ontwikkeling van (voorbereidende) rekenvaardigheid. Pedagogische Studiën, 86, (pp. 334-349) (16 p.).
Kroesbergen, E.H., van Luit, J.E.H., van Lieshout, E.C.D.M., van Loosbroek, E. & van de Rijt, B.A.M. (2009). Individual differences in early numeracy: The role of executive functions and subitizing. Journal of Psychoeducational Assessment, 27 (3), (pp. 226-236) (11 p.).
van Luit, J.E.H., Nelissen, J.M.C. & Peltenburg, M.C. (2009). Learning mathematics by interaction in young students with special education needs. In J.B. Mottely & A.R. Randall (Eds.), Early education (pp. 135-148) (14 p.). Hauppauge, New York: Nova Science Publishers.
Ruijssenaars, A.J.J.M. & van Luit, J.E.H. (2009). Leerstoornissen. In G. Smeets, A.E.R. Bos, H.T. van der Molen & P. Muris (Eds.), Klinische psychologie: Diagnostiek en therapie (pp. 553-588) (36 p.). Groningen/Houten: Noordhoff.
van der Molen, M.J., van Luit, J.E.H., Jongmans, M.J. & van der Molen, M.W. (2009). Memory profiles in children with mild intellectual disabilities: Strenghts and weaknesses. Research in Developmental Disabilities, 30, (pp. 1237-1247) (11 p.).
van Luit, J.E.H. (2009). Nonverbal learning disabilities and arithmetic problems: The effectiveness of an explicit verbal instruction model. Advances in Learning and Behavioral Disabilities, 22, (pp. 265-289) (25 p.).
van Luit, J.E.H., Nelissen, J.M.C. & Peltenburg, M.C. (2009). Realistic mathematics education for young students with special educational needs. In O. Demir & C. Celik (Eds.), Multimedia in education and special education (pp. 203-217) (15 p.). New York: Nova Science Publishers.
van Luit, J.E.H. (2009). The development of numeracy and effects of intervention in young children with special mathematical needs. In K. Linnanmäki & L. Gustafsson (Eds.), Different learners - different math? (pp. 13-34) (22 p.). Vasa, Finland: Abo Akademi press.
  2009 - Vakpublicaties
van Luit, J.E.H. (2009). Afscheid van Wim van Werkhoven - inleiding thema. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 48, (pp. 235) (1 p.).
van de Rijt, B.A.M. & van Luit, J.E.H. (2009). Toets(en) van getalbegrip in ontwikkeling. De Wereld van het jonge kind, 36 (8), (pp. 40-43) (4 p.).
van Luit, Hans & van de Rijt, B.A.M. (2009). Utrechtse Getalbegrip Toets - Revised. Doetinchem: Graviant.
  2009 - Populariserende publicaties
van Luit, J.E.H. (2009). De ontwikkeling van tellen en getalbegrip bij kleuters. www.rekenpilots.nl, (pp. 1-13) (13 p.).
  2009 - Overige resultaten
J.E.H. van Luit (28-08-2009). Working memory and mathematical development in children: A longitudinal approach. Amsterdam, Symposium at EARLI 2009.
  2008 - Wetenschappelijke publicaties
van Luit, J.E.H. & Wenting, A.M.G. (2008). Algebra in de tweede klas van het HAVO; Een effectstudie. In H.W. Bakker-Renes & C.M. Fennis-Poort (Eds.), Hulp bij leerproblemen; Rekenen-wiskunde (pp. G0042/1-G0042/12) (12 p.). Zoetermeer: Betelgeuze.
van Luit, J.E.H. (2008). Diagnostiek van rekenproblemen en dyscalculie. In M. van Groenestijn & P. Vedder (Eds.), Dyscalculie in discussie. Deel 2 (pp. 11-20) (10 p.). Assen: Van Gorcum.
van Luit, J.E.H. (2008). Diagnostisch onderzoek bij een pabostudent met dyscalculie. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 47, (pp. 376-383) (8 p.).
van Luit, J.E.H. & van de Rijt, B.A.M. (2008). Eerste voortgangsrapport hernormeringonderzoek UGT-R. Den Haag: LCTI.
van Luit, J.E.H. (2008). Het handelen van de leraar als het om rekenproblemen gaat. In D. van der Aalsvoort (Eds.), De leraar als pedagoog en didacticus? Een balans vinden tussen pedagogisch sensitief en didactisch verantwoord handelen in het onderwijs (pp. 87-100) (14 p.). Apeldoorn: Garant.
  2008 - Vakpublicaties
Wenting, A.M.G. & van Luit, J.E.H. (2008). Algebra in het tweede leerjaar van de havo; De effectiviteit van een remedierend programma. Remediaal, 8 (4), (pp. 9-20) (12 p.).
van Luit, J.E.H. (2008). De gelukkige rekenklas: Koopmansrekenen, of toch maar niet?. Balans magazine, 21 (9), (pp. 36-39) (4 p.).
van Luit, J.E.H. (2008). Met dyscalculie naar de Pabo. Anders/om. Studeren met een Handicap of Chronische Ziekte, Psychische Problemen, Dyslexie, 55 (2/3), (pp. 12-13-8-9) (5 p.).
van Luit, J.E.H. & Vugts, T. (2008). Onderzoek bij rekenproblemen en dyscalculie: Met je wiebelende tenen tot twintig tellen. Balans magazine, 21 (5), (pp. 41-45) (5 p.).
  2007 - Wetenschappelijke publicaties
van Luit, J.E.H., Markus, M.D., Boot, Z.J. & Luijs, K.P.W. (2007). De effectiviteit van alternatieve getalbenoeming bij licht verstandelijke gehandicapte kinderen. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 46, (pp. 65-77) (13 p.).
van der Molen, M.J., van Luit, J.E.H., Jongmans, M.J. & van der Molen, M.W. (2007). Het werkgeheugen van jongeren met een licht verstandelijke beperking. Kind en Adolescent, 28 (3), (pp. 135-148) (14 p.).
van Luit, J.E.H. & Paternotte, A. (2007). Met dyscalculie naar het VO; Aanpassingen hard nodig. In A. Paternotte (Eds.), Dyscalculie (pp. 23-25) (3 p.). Bilthoven: Balans Publicaties.
van Luit, J.E.H. & Leseman, P.P.M. (2007). Nonverbale leerstoornis: feit of fictie?. In A. Vyt, M.A.G. Van Aken, J. Bijlstra, P.P.M. Leseman & B. Maes (Eds.), Jaarboek Ontwikkelingspscychologie, Orthopedagogiek en Kinderpsychiatrie (pp. 21-34) (14 p.). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
van Luit, J.E.H. (2007). Op weg naar een protocol dyscalculie. Zorg Primair, 8 (4), (pp. 2) (1 p.).
Ruijssenaars, A.J.J.M. & van Luit, J.E.H. (2007). Rekenen. In K. Verschueren & H. Koomen (Eds.), Handboek diagnostiek in de leerlingenbegeleiding (pp. 43-56) (14 p.). Antwerpen/Apeldoorn: Garant.
van Luit, J.E.H. (2007). Twee tienen en zeven. Meer rekeninzicht met Koreaanse getalbenoeming. Balans magazine, 20 (4), (pp. 34-35) (2 p.).
van der Molen, M.J., van Luit, J.E.H., Jongmans, M.J. & van der Molen, M.W. (2007). Verbal working memory in children with mild intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 51 (2), (pp. 162-169) (8 p.).
van Luit, J.E.H. (2007). Vroegtijdige onderkenning van rekenproblemen. In A. Paternotte (Eds.), Dyscalculie (pp. 8-10) (3 p.). Bilthoven: Balans Publicaties.
Kroesbergen, E.H., van de Rijt, B.A.M. & van Luit, J.E.H. (2007). Working memory and early mathematics: possibilities for early identification of mathematics learning disabilities. Advances in Learning and Behavioral Disabilities, 20, (pp. 1-19) (19 p.).
  2007 - Overige resultaten
J.E.H. van Luit (07-11-2007). The development of numeracy and early intervention in children with special mathematical needs. Key note lecture presented at the 4 th Nordic research conference in special needs education in mathematics.
van Luit, J.E.H. & Aunio, P. (28-08-2007). The potential cognitive abilities in explaining the early numeracy performance. Symposium organized at the 12th European conference for research on learning and instruction (EARLI).
Kroesbergen, E.H., van Luit, J.E.H. & van de Rijt, B.A.M. (28-08-2007). The role of executive functions in the development of preparatory math. Paper presented at the 12th EARLI 2007.
van der Molen, M.J., van Luit, J.E.H., Jongmans, M.J. & van der Molen, M.W. (28-08-2007). Working memory and short-term memory in children with mild intellectual disabilities. Paper presented at the 12th European conference for research on learning and instruction.
van Luit, J.E.H. (28-08-2007). Working memory in children with special educational needs. Symposium organized at the 12th European conference for research on learning and instruction (EARLI).
  2006 - Wetenschappelijke publicaties
van Luit, J.E.H. (2006). Dyscalculie in het VO. Remediaal, 6 (4), (pp. 9-12) (4 p.).
van Luit, J.E.H. (2006). Dyscalculie: Achtergronden, betekenis en handelingsconsequenties. In M. van Groenestijn M. Dolk (Eds.), Dyscalculie in discussie (pp. 22-33) (12 p.). Assen: Van Gorcum.
van Luit, J.E.H. (2006). Eindexamen zonder wiskunde voor leerling met dyscalculie op VMBO TL. Balans magazine, 19 (5), (pp. 16-19) (4 p.).
van Luit, J.E.H. & Kroesbergen, E.H. (2006). Teaching metacognitive skills to students with matematical disabilities. In M.V.J. Veenman A. Desoete (Eds.), Metacognition in mathematics education (pp. 177-190) (14 p.). Hauppauge, New York: Nova Science Publishers.
van Luit, J.E.H. (2006). The development of early numeracy in children with special educational needs. In M. Aguilar J.I. Navarro (Eds.), Learning math in childhood (pp. 61-80) (20 p.). Cadiz, Spain: University of Cadiz.
Aunio, P., Hautamäki, J., Heiskari, P. & van Luit, J.E.H. (2006). The Early Numeracy Test in Finnish: Children's norms. Scandinavian Journal of Psychology, 47, (pp. 369-378) (10 p.).
van Luit, J.E.H., Caspers, M. & Karelse, A. (2006). Voorbereidende rekenvaardigheden van kinderen met een autisme spectrumstoornis. In G.M. van der Aalsvoort (Eds.), Ontwikkelen ingewikkeld? Vormen van diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij jonge kinderen (pp. 97-109) (13 p.). Amsterdam: SWP.
Aunio, P., Niemivirta, M., Hautamäki, J., van Luit, J.E.H., Shi, J. & Zhang, M. (2006). Young children's number sense in China and Finland. Scandinavian Journal of Educational Research, 50 (5), (pp. 483-502) (20 p.).
  2006 - Vakpublicaties
van Luit, Hans, van de Rijt, B.A.M. & Aunio, P. (2006). Lukukastetesti kasikirja. Helsinki, Finland: Psykologien Kustannus Oy.
  2005 - Wetenschappelijke publicaties
van Luit, J.E.H. (2005). Bookreview Geef me de 5. Balans magazine, 18, (pp. 37) (1 p.).
Kroesbergen, E.H. & van Luit, J.E.H. (2005). Constructivist mathematics education for students with mild mental retardation. European Journal of Special Needs Education, 20 (1), (pp. 107-116) (10 p.).
Kroesbergen, E.H. & van Luit, J.E.H. (2005). Effects of different forms of instruction on acquisition and use of multiplication strategies by children with math learning difficulties. In P. Ghesquière & A.J.J.M. Ruijssenaars (Eds.), Learning disabilities: A challenge to teaching and instruction (pp. 161-181) (21 p.). Leuven, Belgium: Leuven University Press.
Aunio, P., Hautamäki, J. & van Luit, J.E.H. (2005). Mathematical thinking intervention programmes for preschool children with normal and low number sense. European Journal of Special Needs Education, 20 (2), (pp. 131-146) (16 p.).
Dijkgraaf, B. & van Luit, J.E.H. (2005). Non-verbale leerstoornissen en rekenproblemen. Het effect van een verbale instructie: inleiding en methode. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 44 (3), (pp. 121-129) (9 p.).
van Luit, J.E.H. & Dijkgraaf, B. (2005). Non-verbale leerstoornissen en rekenproblemen. Het effect van een verbale instructie: resultaten en conclusie. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 44 (4), (pp. 151-158) (8 p.).
van Luit, J.E.H., Kroesbergen, E.H. & Naglieri, J.A. (2005). Utility of the PASS theory and Cognitive Assessment System for Dutch children with and without ADHD. Journal of Learning Disabilities, 38 (5), (pp. 434-439) (6 p.).
van Luit, J.E.H. & van de Rijt, B.A.M. (2005). Utrechtse Getalbegrip Toets. Doetinchem: Graviant, derde gewijzigde druk.
Kanis, H. & van Luit, J.E.H. (2005). Woordvindingsproblemen bij kinderen met ernstige spraak- en/of taalmoeilijkheden. Logopedie en foniatrie, 73 (5), (pp. 163-169) (7 p.).
  2005 - Vakpublicaties
van Luit, J.E.H. (2005). Gaan problemen met rekenen en lezen samen?. De Wereld van het jonge kind, 33 (1), (pp. 10-12) (3 p.).
  2005 - Overige resultaten
J.E.H. van Luit (01-11-2005). Realistic mathematics education for students with special needs. Key note lezing University of Wisconsin, RME Conference.
  2004 - Wetenschappelijke publicaties
Kroesbergen, E.H., van Luit, J.E.H. & Maas, C.J.M. (2004). Effectiveness of explicit and contructivist mathematics instruction for low-achieving students in the Netherlands. Elementary School Guidance and Counseling, 104, (pp. 233-251) (19 p.).
van Luit, J.E.H. (2004). Ontluikende rekenvaardigheid. Verloop, problemen en interventies. In P. Leseman & A. Van der Leij (Eds.), Educatie in de voor- en vroegschoolse periode (pp. 106-118) (13 p.). Baarn: HB Uitgevers.
van Luit, J.E.H. (2004). Rekenen met breuken in de brugklas van het VMBO; een effectstudie. In Bakker-Rennes & C.M. Fennis-Poort (Eds.), Hulp bij bij leerproblemen; Rekenen-wiskunde (pp. G0041/1-G00441/5) (5 p.). Alphen aan de Rijn: Kluwer.
Ruijssenaars, A.J.J.M., van Luit, J.E.H. & van Lieshout, E.C.D.M. (2004). Rekenproblemen en dyscalculie. Theorie, onderzoek, diagnostiek en behandeling. (391 p.). Rotterdam: Lemniscaat.
Aunio, P., Ee, J., Hautamäki, J. & van Luit, J.E.H. (2004). Young children's number sense in Finland, Hong Kong and Singapore. International Journal of Early Years Education, 12, (pp. 195-216) (22 p.).
  2004 - Vakpublicaties
van Luit, J.E.H. (2004). Als speciale kleuter tel je ook mee!. In K. Groenwegen (Eds.), Nationale rekendagen 2003 (pp. 23-30) (8 p.). Utrecht: Freudental Intituut.
van Luit, J.E.H. & Ruijssenaars, A.J.J.M. (2004). Dysalculie, zin en onzin. Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskunde onderwijs, 23 (2), (pp. 3-8) (6 p.).
Kanis, H. & van Luit, J.E.H. (2004). Woordvindingsproblemen bij kinderen met ernstige spraak- en/of taalmoeilijkheden. Van Horen Zeggen, 45 (2), (pp. 4-10) (7 p.).
  2003 - Wetenschappelijke publicaties
van Luit, J.E.H. (2003). Leerproblemen bij kleuters. In G.A. Bakker, M.H. Taal, D.M.C.B. Van Zeben-Van der Aa, J. Dewispelaere, H. Grietens, R. Vecht-Van den Berg, P.J.M. Verstijlen & M. Van de Meulen-Van Dijk (Eds.), Handboek kinderen & adolescenten (pp. E030/1-E030/16) (16 p.). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Kroesbergen, E.H., van Luit, J.E.H. & Naglieri, J.A. (2003). Mathematical learning difficulties and PASS cognitive processes. Journal of Learning Disabilities, 36, (pp. 574-582) (8 p.).
Kroesbergen, E.H. & van Luit, J.E.H. (2003). Mathematics Interventions for Children with Special Educational Needs: A Meta-Analysis. Remedial and Special Education, 24, (pp. 97-114) (17 p.).
van Luit, J.E.H., Kroesbergen, E.H., Engelsman, M. & van den Berg, A.E.M (2003). Prevalentie van NLD in een rekenzwakke populatie en CAS-profielen van NLD. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 42, (pp. 447-455) (9 p.).
van de Rijt, B.A.M., Godfrey, R., Aubrey, C., van Luit, J.E.H., Ghesquiere, P., Torbeyns, J., Hasemann, K., Tancig, S., Kavkler, M., Magajna, L. & Tzouriadou, M. (2003). The development of early numeracy in Europe. Journal of Early Childhood Research, 1, (pp. 155-180) (26 p.).
Kyttälä, M., Aunio, P., Letho, J.E., van Luit, J.E.H. & Hautamäki, J. (2003). Visuo-spatial working memory and early numeracy. Educational and Child Psychology, 20, (pp. 65-76) (12 p.).
  2003 - Vakpublicaties
van Luit, J.E.H. (2003). Boekbespreking van A. Desoete: Off-line metacognition in children with mathematics disabilities. Pedagogische Studiën, 79, (pp. 523-524) (2 p.).
van Luit, J.E.H. (2003). Jonge kinderen en dyscalculie. JSW : jeugd in school en wereld, 87 (7), (pp. 6-9) (4 p.).
Keizer, M., Tielrooij, C., Velders, C. & van Luit, J.E.H. (2003). Speel eens een spelletje! Ouderbetrokkenheid bij rekenen in groep 4. Willem Bartjens, 22 (3), (pp. 28-31) (4 p.).
  2003 - Overige resultaten
J.E.H. van Luit (01-08-2003). Effects of different forms of instruction on acquisition and use of multiplication strategies by special children. Paper presented at the Xth European Conference for Research on Learning and Instruction.
J.E.H. van Luit (01-08-2003). Mathematics learning difficulties and PASS cognitive processes. Paper presented at the Xth European Conference for Research on Learning and Instruction.
  2002 - Wetenschappelijke publicaties
van Luit, J.E.H. & Kroesbergen, E.H. (2002). Behandeling van kinderen met rekenproblemen (vol. 5). In A. Vyt, M. van Aken, J.D. Bosch, R.J. van der Gaag & A.J.J.M. Ruijssenaars (Eds.), Jaarboek ontwikkelingspsychologie, orthopedagogiek en kinderpsychiatrie (pp. 193-217) (25 p.). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
van Luit, J.E.H. (2002). Dyscalculie: Stagnaties in het leren rekenen. In M.H. van IJzendoorn & H. de Frankrijker (Eds.), Pedagogiek in beeld. Een inleiding in de pedagogische studie van opvoeding, onderwijs en hulpverlening (pp. 349-362) (14 p.). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
van Luit, J.E.H. (2002). Jonge kinderen en rekenproblemen. In A.J.J.M. Ruijssenaars & P. Ghesquiere (Eds.), Dyslexie en dyscalculie: Ernstige problemen in het leren lezen en rekenen. Recente ontwikkelingen in onderkenning en aanpak (pp. 113-128) (16 p.). Leuven: Acco.
Kroesbergen, E.H. & van Luit, J.E.H. (2002). Teaching multiplication to low math performers: Guided versus structured instruction. Instructional Science, 30, (pp. 361-378) (18 p.).
Torbeyns, J., van den Noortgate, W., Ghesquière, P., Verschaffel, L., van de Rijt, B.A.M. & van Luit, J.E.H. (2002). The development of early mathematical competence of 5- to 7-year-old children. A comparison between Flanders and the Netherlands. Educational Research and Evaluation, 8, (pp. 249-275) (27 p.).
Kroesbergen, E.H. & van Luit, J.E.H. (2002). Veranderingen in strategiegebruik bij het leren vermenigvuldigen: Effecten van een interventiestudie bij kinderen met rekenproblemen. Pedagogische Studiën, 79, (pp. 130-143) (14 p.).
  2002 - Vakpublicaties
van Luit, J.E.H. & de Bruijn, M. (2002). Hoogbegaafde kinderen in het basisonderwijs. De Wereld van het jonge kind, 30, (pp. 89-92) (4 p.).
Jansen, C.M., van Luit, J.E.H. & Kroesbergen, E.H. (2002). Leren rekenen aan kinderen met PDD(-NOS). In A. Paternotte (Eds.), PDD-NOS (pp. 27-30) (4 p.). Bilthoven: Balans Publicaties.
Kroesbergen, E.H. & van Luit, J.E.H. (2002). Problemen met vermenigvuldigen?. JSW : jeugd in school en wereld, 86 (6), (pp. 19-22) (4 p.).
van Luit, Hans (2002). Rekenwiskundeproblemen in de klas. In A. Rombouts (Eds.), Zorg op de KSE (pp. 21-23) (3 p.). Etten-Leur: KSE.
van Luit, J.E.H. (2002). 'Slips en bugs'. Foutencategorieën bij rekenen. Balans Belang, 15 (6), (pp. 25-27) (3 p.).
  2002 - Overige resultaten
J.E.H. van Luit (12-09-2002). Teaching mathematics to students with learning difficulties. Poster session presented at the conference "Mathematical difficulties: Psychology, neuroscience and interventions".
  2001 - Wetenschappelijke publicaties
van Luit, J.E.H., Joha, B.C. & Vermeer, A. (2001). Een analyse van de toepassing van het programma alternatieve denkstrategieën in het onderwijs aan dove kinderen. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 40, (pp. 259-269) (11 p.).
Altena, G.T., van Luit, J.E.H., de Bruyn, M. & Nelissen, J.M.C. (2001). Een onderzoek naar de betrouwbaarheid en validiteit van de 'Signaleringslijst Begaafdheid'. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 40 (11), (pp. 527-536) (10 p.).
van Luit, J.E.H., van de Rijt, B.A.M. & Hasemann, K. (2001). Osnabrücker Test zur Zahlbegriffsentwicklung (OTZ). Gottingen/Bern/Toronto/Seattle: Hogrefe.
  2001 - Vakpublicaties
Wösten, A., Kramer, G. & van Luit, J.E.H. (2001). Is interactieve software ook echt interactief?. JSW : jeugd in school en wereld, 86 (4), (pp. 12-14) (3 p.).
Janssen, C.M., van Luit, J.E.H. & Kroesbergen, E.H. (2001). Leren rekenen aan kinderen met PDD(-NOS): Kenmerken van informatieverwerking. Balans Belang, 12, (pp. 12-15) (4 p.).
de Bruijn, M., Altena, T., van Luit, J.E.H. & Nelissen, J. (2001). Op zoek naar talent. Didaktief & school, 31 (8), (pp. 20-21) (2 p.).
Frijlink, M. & van Luit, J.E.H. (2001). Rekenhulp voor Marokkaanse en Turkse leerlingen. JSW : jeugd in school en wereld, 85, (pp. 6-9) (4 p.).
van Luit, J.E.H. (2001). Rekenwiskundeproblemen in het VO; Vaardigheden in relatie met toepassingen. Balans Belang, 12 (73), (pp. 35-37) (3 p.).
  2001 - Overige resultaten
J.E.H. van Luit (28-08-2001). Instruction in multiplication for low-performing students. Paper presented at the 9th European Conference of the Europan Association for Research on Learning and Instruction.
J.E.H. van Luit (27-06-2001). Jonge kinderen met rekenproblemen. Paper gepresenteerd op het Congres Dyslexie en Dyscalculie.
J.E.H. van Luit (28-08-2001). Learning and instruction in early mathematics for low-performing students. Symposium organized for the 9th European Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction.
J.E.H. van Luit (27-06-2001). Structured versus guided methamatics instruction for children with special needs. Paper presented at the European Congress on Learning Disabilities.
J.E.H. van Luit (28-08-2001). Teaching mathematics to students with learning difficulties. Fribourg, Switzerland, Paper presented at the EARLI 2001.
J.E.H. van Luit (27-06-2001). Teaching mathematics to students with learning disabilities. Paper presented at the Congress on Learning Disabilities.
  2000 - Wetenschappelijke publicaties
van Luit, J.E.H. & Schopman, E.A.M. (2000). Improving early numeracy of young children with special educational needs. Remedial and Special Education, 21, (pp. 27-40) (14 p.).
Janssen, C.M., van Luit, J.E.H. & Kroesbergen, E.H. (2000). Leren vermenigvuldigen aan kinderen met een pervasieve ontwikkelingsstoornis. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 39, (pp. 263-276) (14 p.).
Kroesbergen, E.H., van Luit, J.E.H., van der Ben, E., Leuven, N. & Vermeer, A. (2000). Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD. Tijdschrift voor orthopedagogiek, kinderpsychiatrie en klinische kinderpsychologie, 25, (pp. 168-179) (12 p.).
Godfrey, R., van de Rijt, B.A.M. & van Luit, J.E.H. (2000). Multilevel modelling; A case study on mathematics performance. In C. Aubrey, T. David, R. Godfrey & L. Thompson (Eds.), Early childhood educational research (pp. 99-110) (12 p.). London/New York: Routledge Falmer Press.
Torbeyns, J., van de Rijt, B.A.M., van den Noortgate, W., van Luit, J.E.H., Ghesquière, P. & Verschaffel, L. (2000). Ontwikkeling van getalbegrip bij vijf- tot zevenjarigen. Een vergelijking tussen Vlaanderen en Nederland. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 39, (pp. 118-131) (14 p.).
van de Rijt, B.A.M., van Luit, J.E.H. & Hasemann, K. (2000). Zur Messung der frühen mathematischen Zahlbegriffsentwicklung. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogischen Psychologie, 32, (pp. 14-24) (11 p.).
  2000 - Vakpublicaties
van Luit, J.E.H. (2000). Hoeveel dubbele Pokemon-kaarten? Over vroegtijdige onderkenning van rekenproblemen. Balans Belang, 12, (pp. 3-5) (3 p.).
van Luit, J.E.H. (2000). Reken maar! Het reken-wiskundeonderwijs handelingspsychologisch benaderd. JSW : jeugd in school en wereld, 84, (pp. 36-38) (3 p.).
Nelissen, J., Borghouts, C.J.G., Kunneman, M., Pluymakers, M., van Luit, J.E.H., de Bruin, M. & Altena, T. (2000). Signaleringslijst begaafdheid. (6 p.). Utrecht: SAC.
  2000 - Overige resultaten
J.E.H. van Luit (24-05-2000). Leren vermenigvuldigen: Resultaten van een vergelijkend onderzoek bij rekenzwakke leerlingen. Leiden, Paper gepresenteerd op de OnderwijsResearchDagen.
J.E.H. van Luit (24-04-2000). Stimulating early numeracy in kindergartners with special educational needs. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association.
J.E.H. van Luit (20-09-2000). Structured versus guided mathematics instruction for childen with special needs. Edinburgh, Scotland, Paper presented at the ECER 2000.
J.E.H. van Luit (20-09-2000). Structured versus guided mathematics instruction for children with special needs. Paper presented at the European Conference on Educational Research.
  1999 - Wetenschappelijke publicaties
Schopman, E.A.M. & van Luit, J.E.H. (1999). Counting strategies among kindergartners with special educational needs: An exploratory study. European Journal of Special Needs Education, 14, (pp. 61-69) (9 p.).
van de Rijt, B.A.M. & van Luit, J.E.H. (1999). Effectiveness of the AEM program for teaching children early mathematics. Instructional Science, 26, (pp. 337-358) (22 p.).
van Luit, J.E.H. & Naglieri, J.A. (1999). Effectiveness of the MASTER program for teaching special children multiplication and division. Journal of Learning Disabilities, 32, (pp. 98-107) (10 p.).
van Luit, J.E.H. (1999). Jonge kinderen en rekenproblemen. In T. Deckers, R. de Jong & M. Voets (Eds.), Handboek leer- en gedragsproblemen in het primair onderwijs (pp. 1-18) (18 p.). Alphen aan den Rijn: Samsom.
van de Rijt, B.A.M. & van Luit, J.E.H. (1999). Milestones in the development of infant numeracy. Scandinavian Journal of Psychology, 40, (pp. 65-71) (7 p.).
Duijzer-Van Dijk, B.W. & van Luit, J.E.H. (1999). Onderwijs aan kinderen die zijn behandeld wegens een hersentumor. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 38, (pp. 71-82) (12 p.).
Joha, D., van Luit, J.E.H. & Vermeer, A. (1999). Samen op PAD. Evaluatie van het Programma Alternatieve Denkstrategieën in het Nederlandse onderwijs aan dove kinderen. (108 p.). Doetinchem: Graviant.
Hamers, J.H.M., van Luit, J.E.H. & Csapó, B. (1999). Teaching and learning thinking skills. (360 p.). Lisse: Swets & Zeitlinger.
van Luit, J.E.H. (1999). Teaching mathematical thnking to children with special needs. In J.H.M Hamers, J.E.H. van Luit & B. Csapó (Eds.), Teaching and learning thinking skills (pp. 241-257) (17 p.). Lisse: Swets & Zeitlinger.
van de Rijt, B.A.M., van Luit, J.E.H. & Pennings, A.H. (1999). The construction of the Utrecht early mathematical competence scales. Educational and Psychological Measurement, 59, (pp. 289-309) (21 p.).
  1999 - Vakpublicaties
van Luit, J.E.H. (1999). Rekenproblemen of dyscalculie?. Inside, 10, (pp. 3-9) (7 p.).
Joha, D., van Luit, J.E.H. & Vermeer, A. (1999). Samen op pad. Evaluatie van het programma alternatieve denkstrategieen in het Nederlands onderwijs aan dove kinderen. In opdracht van de Nederlandse Federatie van Organisaties van Ouders van Dove kinderen (FODOK). (108 p.). Amsterdam: Charles Wright Millsfonds.
van Luit, J.E.H. & Schopman, E.A.M. (1999). Voorbereidend rekenen in het IOBK. Tijdschrift voor het Speciaal Onderwijs, 72, (pp. 252-257) (6 p.).
  1998 - Wetenschappelijke publicaties
van de Rijt, B.A.M. & van Luit, J.E.H. (1998). Effectiveness of the Additional Early Mathematics program for teaching children early mathematics. Instructional Science, 26, (pp. 337-358) (22 p.).
van Luit, J.E.H. (1998). Kinderen met leerproblemen. In L. Verschaffel & J. Vermunt (Eds.), Het leren van leerlingen (Onderwijskundig lexicon, editie III) (pp. 155-171) (17 p.). Alphen a/d Rijn: Samson.
van Luit, J.E.H. & Schopman, E.A.M. (1998). 'Rekenproblemen' bij in hun ontwikkeling bedreigde kleuters. In P. Ghesquiere & A.J.J.M. Ruijsenaars (Eds.), Ernstige leer- en gedragsproblemen op school (pp. 93-109) (17 p.). Leuven: Acco.
van Luit, J.E.H. (1998). Rekenproblemen in het basisonderwijs. In J. Baert (Eds.), Praktijkgids voor de basisschool (pp. 87-115) (29 p.). Diegem: Kluwer.
van Luit, J.E.H. & van de Rijt, B.A.M. (1998). Stimulation of early mathematical competence. In M. Beishuizen, K.P.E. Gravemeijer & E.C.D.M. van Lieshout (Eds.), The role of contexts and models in the development of mathematical strategies and procedures (pp. 215-237) (23 p.). Utrecht: CD-B Press.
  1998 - Vakpublicaties
van Luit, J.E.H. & Schopman, E.A.M. (1998). Als speciale kleuter tel je ook mee!. (139 p.). Doetinchem: Graviant.
van Luit, J.E.H., van de Rijt, B.A.M. & Pennings, A.H. (1998). Utrechtse Getalbegrip Toets (2e herziene druk). (134 p.). Doetinchem: Graviant.
  1997 - Wetenschappelijke publicaties
van Luit, J.E.H. (1997). A special mathematics training programme for multiplication and division. In J.H.M. Hamers & M.Th. Overtoom (Eds.), Teaching thinking in Europe (pp. 203-206) (288 p.). Utrecht: Sardes.
van Luit, J.E.H. & van de Rijt, B.A.M. (1997). Arithmetic help for toddlers: A specific program for teaching arithmetic. In J.H.M. Hamers & M.Th. Overtoom (Eds.), Teaching thinking in Europe (pp. 207-211) (288 p.). Utrecht: Sardes.
van Luit, J.E.H. (1997). Hulp bij reken-wiskundeproblemen in het voortgezet onderwijs. In H.W. Bakker-Renes & C.M. Fennis-Poort (Eds.), Hulp bij leerproblemen (pp. G00401-G00406) (6 p.). Alphen aan den Rijn: Samsom H.D. Tjeenk Willink.
van Luit, J.E.H. (1997). Kinderen en vroege (leer)problemen. Stimulerende activiteiten voor nul- tot twaalfjarigen met een achterblijvende ontwikkeling. (128 p.). Doetinchem: Graviant.
  1997 - Vakpublicaties
van de Rijt, B.A.M. & van Luit, J.E.H. (1997). Wie tot tien kan tellen...; Over opsporing en aanpak van achterstand bij voorbereidende rekenvaardigheid. Praxis-bulletin, 15 (2), (pp. 14-18) (5 p.).
  1996 - Wetenschappelijke publicaties
Schopman, E.A.M., van Luit, J.E.H. & van de Rijt, B.A.M. (1996). Learning and transfer of preparatory arithmetic strategies among young children. Journal of cognitive education, 5, (pp. 117-131) (15 p.).
van Luit, J.E.H. & Nelissen, J. (1996). Novy pristup k vyuce u deti pristehovalcu (The new approach to education of the children of immigrants). Pedagogika, 45, (pp. 250-259) (10 p.).
van Dijk, W. & van Luit, J.E.H. (1996). Onderzoek leermiddelen in het speciaal onderwijs. (275 p.). Utrecht: CLU.
van Luit, J.E.H. & Ruijssenaars, A.J.J.M. (1996). Rekenen en rekenproblemen. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 35, (pp. 215-218) (4 p.).
van de Rijt, B.A.M., van Luit, J.E.H. & Pennings, A.H. (1996). Rekenvaardigheden van kleuters (1). Onderzoek in het basisonderwijs. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 35, (pp. 219-233) (15 p.).
Schopman, E.A.M. & van Luit, J.E.H. (1996). Rekenvaardigheden van kleuters(2). Onderzoek bij in hun Ontwikkeling Bedreigde Kleuters. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 35, (pp. 234-242) (9 p.).
  1996 - Vakpublicaties
van Luit, J.E.H. (1996). Cognitieve ontwikkeling van moeilijk lerende kinderen. In J. Omvlee & E. Giesbert (Eds.), Moeilijk leren in perspectief (pp. 33-47) (15 p.). Nijmegen: De Zonnegaard.
van Luit, J.E.H. & van de Rijt, B.A.M. (1996). Klaar voor de rekenles! Getalbegrip bij kleuters. JSW : jeugd in school en wereld, 80 (7), (pp. 4-9) (6 p.).
van Luit, J.E.H. & Ruijssenaars, A.J.J.M. (1996). Redactioneel. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 35, (pp. 213) (1 p.).
van Luit, J.E.H., Haccou, R. & Kosterman, W.M. (1996). Supervisie een verhaal apart. Commentaar op de Cohen de Lara-Kroon. Nederlands Tijdschrift voor Opvoeding, Vorming en Onderwijs, 12, (pp. 396-397) (2 p.).
van Luit, J.E.H., Haccou, R. & Kosterman, W.M. (1996). Supervisie in het kader van beroepsbekwaamheid in het orthopedagogisch werkveld. Nederlands Tijdschrift voor Opvoeding, Vorming en Onderwijs, 12, (pp. 266-273) (8 p.).
van Luit, J.E.H. (1996). Waarom is voor veel speciale kinderen het leren rekenen zo moeilijk?. Inside, 7 (3), (pp. 31-37) (7 p.).
  1995 - Wetenschappelijke publicaties
van Luit, J.E.H. & Meijer, A. (1995). Adaptief onderwijs voor kinderen met een leerachterstand. In J.E.H. van Luit & A. Meijer (Eds.), Onderwijs aan kinderen met een leerachterstand (pp. 13-23) (11 p.). Baarn: Uitgeverij Intro.
van Luit, J.E.H. & van de Rijt, B.A.M. (1995). De Rekenhulp voor kleuters. (112 p.). Doetinchem: Graviant.
Hamers, J.H.M., van Luit, J.E.H. & Tissink, J. (1995). Leertoetsen voor Oudste Kleuters (LOK). Handleiding en Toetsen. (249 p.). Hilversum: OBD Hilversum.
van Luit, J.E.H. & Meijer, A. (1995). Onderwijs aan kinderen met een leerachterstand. Een praktische leidraad in het kader van Weer Samen Naar School. (238 p.). Baarn: Uitgeverij Intro.
Hamers, J.H.M. & van Luit, J.E.H. (1995). Ontwikkelingen in de diagnostiek van vier- tot vijfjarigen. In J.E.H. van Luit & A. Meijer (Eds.), Onderwijs aan kinderen met een leerachterstand (pp. 24-41) (18 p.). Baarn: Uitgeverij Intro.
van Luit, J.E.H. (1995). Rekenen. In J.E.H. van Luit & A. Meijer (Eds.), Onderwijs aan kinderen met een leerachterstand (pp. 199-223) (25 p.). Baarn: Uitgeverij Intro.
Schraven, J.L.M & van Luit, J.E.H. (1995). Technisch lezen. In J.E.H. van Luit & A. Meijer (Eds.), Onderwijs aan kinderen met een leerachterstand (pp. 125-151) (27 p.). Baarn: Uitgeverij Intro.
Schopman, E.A.M. & van Luit, J.E.H. (1995). Young children's counting strategies: an observational study. European Early Childhood Education Research Journal, 3 (2), (pp. 67-78) (12 p.).
  1995 - Vakpublicaties
van Luit, J.E.H. & Lek, A. (1995). Jonge allochtone kinderen thuis stimuleren met voorbereidend rekenen. In I. Groenestege & G.J. Legters (Eds.), Opstap Opnieuw: een modern gezinsstimuleringsprogramma voor kinderen in achterstandssituaties (pp. 119-137) (19 p.). Utrecht: FSW/Universiteit Utrecht.
van Luit, J.E.H. (1995). Rekenonderzoek ten dienste van de schoolpraktijk. School en Begeleiding, 13 (1), (pp. 38-40) (3 p.).
van de Rijt, B.A.M. & van Luit, J.E.H. (1995). Rekenvaardigheid toetsen bij kleuters; zin of onzin?. Willem Bartjens, 14 (4), (pp. 22-26) (5 p.).
  1995 - Overige resultaten
J.E.H. van Luit (31-08-1995). The Construction of the Early Mathematical Ability Scales. Sixth European Conference for Research on Learning and Instruction..
  1994 - Wetenschappelijke publicaties
van Luit, Hans (1994). A method to diagnose arithmetic disabilities. In J.E.H. van Luit (Eds.), Research on learning and instruction of mathematics in kindergarten and primary school (pp. 35-41) (7 p.). Doetinchem/Rapallo, Italy: Graviant Publishing company.
van Luit, Hans (1994). Boekbespreking van M.K. van der Heijden. Consistentie van aanpakgedrag. Een procesdiagnostisch onderzoek naar acht aspecten van hoofdrekenen. Nederlands Tijdschrift voor Opvoeding, Vorming en Onderwijs, 10, (pp. 400-403) (4 p.).
van Luit, Hans (1994). Current trends in research on lear¬ning and instruction of mathematics. In J.E.H. van Luit (Eds.), Research on learning and instruction of mathematics in kindergarten and primary school (pp. 13-21) (8 p.). Doetinchem/Rapallo, Italy: Graviant Publishing company.
van Luit, Hans, Pennings, A.H. & van de Rijt, B.A.M. (1994). De verantwoording van de Utrechtse Getalbegrip Toets. In W. van Werkhoven (Eds.), Onderwijsleerproblemen (pp. 122-147) (26 p.). Utrecht: ISOR.
van Luit, Hans (1994). Dealing with learning difficulties concerning addition and subtraction; Due to or despite the Little Person?. In J.E.H. van Luit (Eds.), Research on learning and instruction of mathematics in kindergarten and primary school (pp. 328-343) (16 p.). Doetinchem/Rapallo, Italy: Graviant Publishing company.
van de Rijt, B.A.M., van Luit, Hans & Pennings, A.H. (1994). Diagnostiek en behandeling van achterblijvende voorwaardelijke rekenvaardigheden bij kleuters. Nederlands Tijdschrift voor Opvoeding, Vorming en Onderwijs, 10, (pp. 13-25) (13 p.).
van Luit, Hans (1994). Een overzicht van een orthopedagogische onderzoeksprogrammalijn naar oorzaken en behandelingsmogelijkheden van rekenproblemen. In W.H.J. van Bon, E.C.D.M. van Lieshout & J.T.A. Bakker (Eds.), Gewoon, ongewoon, buitengewoon. Opstellen over leerproblemen (pp. 129-146) (18 p.). Rotterdam: Lemniscaat.
Lek, A., Nelissen, J., Kaskens, J., van der Wulp, M. & van Luit, Hans (1994). Kleuters opnieuw op stap. In M. Dolk, J.E.H. van Luit & E. te Woerd (Eds.), Speciaal rekenen (pp. 167-178) (12 p.). Utrecht: Freudenthal instituut.
van Luit, Hans (1994). Onderwijs aan kinderen met rekenpro¬blemen. In W. van Werkhoven (Eds.), Onderwijsleerproblemen (pp. 66-81) (16 p.). Utrecht: ISOR.
van Luit, Hans (1994). Rekenhulpprogramma voor kleuters. In W. van Werkhoven (Eds.), Onderwijsleerproblemen (pp. 82-94) (13 p.). Utrecht: ISOR.
van Luit, Hans (1994). Research on learning and instruction of mathematics in kindergarten and primary school. (367 p.). Doetinchem/Rapallo, Italy: Graviant Publishing company.
van Luit, Hans (1994). The effectiveness of structural and realistic arithmetic curricula in children with special needs. European Journal of Special Needs Education, 9, (pp. 16-26) (11 p.).
van de Rijt, B.A.M. & van Luit, Hans (1994). The results of different treatments on children's weak performance in preparatory and initial arithmetic. In J.E.H. van Luit (Eds.), Research on learning and instruction of mathematics in kindergarten and primary school (pp. 281-295) (15 p.). Doetinchem/Rapallo, Italy: Graviant Publishing company.
  1994 - Vakpublicaties
van Luit, Hans & Nelissen, J.M.C. (1994). Allochtone kleuters stimuleren binnen het gezin; OpStap-Opnieuw. Stimulans, 12 (6), (pp. 9-11) (3 p.).
van Luit, Hans & Compagnie-Rietberg, C.W. (1994). Begeleiden en remediëren van rekenproblemen. Als preventie en begeleiding je écht een zorg zijn. Hoevelaken: CPS.
van de Rijt, B.A.M. & van Luit, Hans (1994). Rekenvoorwaarden en telvaardigheden bij kleuters: toetsing en remediatie. In M. Dolk, J.E.H. van Luit & E. te Woerd (Eds.), Speciaal rekenen (pp. 89-100) (12 p.). Utrecht: Freudental Intituut.
Dolk, M.L.A.M., van Luit, J.E.H. & te Woerd, E. (1994). Speciaal rekenen. (258 p.). Utrecht: Freudenthal instituut.
van Luit, Hans (1994). Speciaal rekenhulpprogramma vermenigvuldigen en verdelen: werkwijze en resultaten. In M. Dolk, J.E.H. van Luit & E. te Woerd (Eds.), Speciaal rekenen (pp. 113-122) (10 p.). Utrecht: Freudental Intituut.
van Luit, Hans, van de Rijt, B.A.M. & Pennings, A.H. (1994). Utrechtse Getalbegrip Toets: Handleiding en toets. Doetinchem: Graviant.
  1993 - Wetenschappelijke publicaties
van Luit, Hans (1993). Boekbespreking van M. Baltussen: 7 Trainingsvarianten van rekenproblemen. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 32, (pp. 299-300) (2 p.).
van Luit, Hans (1993). Boekbespreking van Ruijssenaars, A.J.J.M.: Rekenproblemen; theorie, diagnostiek en behandeling. Nederlands Tijdschrift voor Opvoeding, Vorming en Onderwijs, 9, (pp. 233-234) (2 p.).
van Luit, Hans (1993). Een overzicht van praktijkrelevante producten in het bijzonder ten behoeve van het (remediërend) reken/wiskunde-onderwijs. Utrecht: ISOR.
Tissink, J., Hamers, J.H.M. & van Luit, Hans (1993). Learning potential tests with domain-general and domain-specific tasks. In J.H.M. Hamers, K. Sijtsma & A.J.J.M. Ruijssenaars (Eds.), Learning potential assessment; theoretical, methodological and practical issues (pp. 243-266) (24 p.). Amsterdam/Lisse: Swets & Zeitlinger.
  1993 - Vakpublicaties
van Luit, Hans (1993). Problemen bij het aanvankelijk rekenen. In J. De Smet (Eds.), Leerstoornissen (pp. 7-9) (3 p.). Oudenaarde, Belgie: Ter Eecken.
van Luit, Hans (1993). Remedial teaching bij kinderen met rekenproblemen. Nederlands Tijdschrift voor Remedial Teaching, 1 (2), (pp. 13-16) (4 p.).
van Luit, Hans, Kaskens, J. & van de Krol, R. (1993). Speciaal rekenhulpprogramma verdelen. Doetinchem: Graviant.
van Luit, Hans, Kaskens, J. & van de Krol, R. (1993). Speciaal rekenhulpprogramma vermenigvuldigen. Doetinchem: Graviant.
  1992 - Wetenschappelijke publicaties
van Luit, Hans (1992). De effectiviteit van traditionele (structuur verlenende) en realistische rekenwiskunde-methoden bij kinderen in het speciaal onderwijs. In A.J.J.M. Ruijssenaars & J.H.M. Hamers (Eds.), Rekenen als probleem Leuven/Amersfoort: Acco.
van Luit, Hans & Compagnie-Rietberg, C.W. (1992). De rekenman; Een Gestalt ter discussie. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 31, (pp. 38-42) (5 p.).
van Luit, Hans (1992). Leren vermenigvuldigen en verdelen aan kinderen met rekenproblemen: Een rekenhulpprogramma nader beschouwd. In A.J.J.M. Ruijssenaars & J.H.M. Hamers (Eds.), Rekenen als probleem (pp. 129-147) (19 p.). Leuven/Amersfoort: Acco.
  1992 - Vakpublicaties
van Luit, Hans (1992). Boekbespreking van J. Nelissen: Achterblijvers. Willem Bartjens, 11 (4), (pp. 44) (1 p.).
van Luit, Hans (1992). Gediagnostiseerde rekenproblemen effectief remediëren. School en Begeleiding, 10 (35), (pp. 30-33) (4 p.).
van Luit, Hans (1992). Kinderen en leerproblemen. (127 p.). Utrecht/Antwerpen: Kosmos.
  1991 - Wetenschappelijke publicaties
van Luit, Hans & Compagnie-Rietberg, C.W. (1991). Afrekenen met problemen bij het optellen en aftrekken: dankzij of ondanks de rekenman?. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 30, (pp. 32-44) (13 p.).
Hamers, J.H.M., Hessels, M.G.P. & van Luit, Hans (1991). Leertest voor Etnische Minderheden: Handleiding en test. Lisse: Swets & Zeitlinger.
van Luit, Hans (1991). Rekenblokken: De discrepantie tussen uitgangspunten en inhoud. In J.J. van Kuyk & J.F.M. Claessen (Eds.), De grensverleggende basisschool (pp. 171-174) (4 p.). Groningen: Wolters-Noordhoff.
Baltussen, M.W.J., van Lieshout, E.C.D.M. & van Luit, Hans (1991). Rekenproblemen en de mogelijkheden van zelfinstructie, in het bijzonder computerondersteunde zelfinstructie. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 30, (pp. 535-549) (15 p.).
  1991 - Vakpublicaties
Kaskens, J. & van Luit, Hans (1991). Leren vermenigvuldigen en verdelen. 's Hertogenbosch: KPC Groep.
van Luit, Hans (1991). Wat zwakke rekenaars kunnen leren van het Speerpunt Rekenen. In M. Dolk & E. Feijs (Eds.), Deskundigheid (pp. 55-63) (9 p.). Utrecht: OW&OC.
  1991 - Populariserende publicaties
van Luit, Hans (1991). Leerstoornissen. In D. Baum & S. Graham-Jones (Eds.), Kinderen en gezondheid (pp. 63) (1 p.). Utrecht/Antwerpen: Kosmos.
  1990 - Wetenschappelijke publicaties
Hamers, J.H.M. & van Luit, Hans (1990). Leergeschiktheid. In J.E.H. van Luit, A. Meijer & Th.G. Hoogeveen (Eds.), Onderwijs aan kinderen die moeilijk leren (pp. 34-46) (14 p.). Nijkerk: Intro.
van Luit, Hans, Hamers, J.H.M. & Tissink, J. (1990). Leertests met curriculumgebonden taken. In M.K. van der heijden & J. Rispens (Eds.), Zorgverbreding en afgrenzing (pp. 121-129) (9 p.). Amsterdam: Swets&Zeitlinger.
in den Kleef, H.M.T. & van Luit, Hans (1990). Leesonderwijs. In J.E,H, van Luit, A. Meijer & Th.G. Hoogeveen (Eds.), Onderwijs aan kinderen die moeilijk leren (pp. 104-153) (50 p.). Nijkerk: Intro.
van Luit, Hans & Kaskens, J. (1990). Leren vermenigvuldigen en verdelen aan kinderen met rekenproblemen. In M. Boekaerts & E. De Corte (Eds.), Onderwijsleerprocessen (pp. 47-65) (19 p.). Nijmegen: ITS.
van Luit, Hans, Meijer, A. & Hoogeveen, Th.G. (1990). Onderwijs aan kinderen die moeilijk leren. (192 p.). Nijkerk: Intro.
van Luit, Hans (1990). Onderwijs aan kinderen met rekenproblemen. Symposium leerstoornissen (pp. 42-54) (13 p.). Utrecht: ISOR.
van Luit, Hans & Meijer, A. (1990). Rekenonderwijs. In J.E.H. van Luit, A. Meijer & Th.G. Hoogeveen (Eds.), Onderwijs aan kinderen die moeilijk leren (pp. 154-183) (30 p.).
  1990 - Vakpublicaties
Ruesink, N., Hoogeveen, H. & van Luit, Hans (1990). Naar zelfstandig rekenwerk?. School en Begeleiding, 7 (27), (pp. 65-71) (7 p.).
van Luit, Hans & Kaskens, J. (1990). Reactie op 'Artikel in SO nader beschouwd'. Speciaal Onderwijs, 63, (pp. 160) (1 p.).
van Luit, Hans (1990). Supplement bronnenboek methoden rekenen/wiskunde. 's Hertogenbosch: KPC Groep.
  1989 - Wetenschappelijke publicaties
van Luit, Hans (1989). De auditieve analyse proef. In J.H.M. Hamers (Eds.), Bijdragen aan de orthopedagogiek in het bijzonder de leerstoornissen (pp. 147-157) (11 p.). Malmberg.
Stoffers, L.M., Hamers, J.H.M., Hessels, M.G.P. & van Luit, Hans (1989). Derde interimverslag van het project Leertest voor Etnische Minderheden. Hoevelaken: ISOR.
van Luit, Hans & Meijer, A. (1989). Een kwantitatieve vergelijking van het aanleren van opgaven met tientaloverschrijding uit twee rekenprogramma’s voor het speciaal onderwijs. Tijdschrift voor Onderwijswetenschappen, 20 (1&2), (pp. 2-17) (16 p.).
van Luit, Hans (1989). Instructie aan leerlingen met (ernstige) rekenproblemen. Pedagogische Studiën, 66 (4), (pp. 137-146) (10 p.).
Hamers, J.H.M., van Luit, Hans & Hessels, M.G.P. (1989). Leertest voor Etnische Minderheden. Eindrapport deel A. Utrecht: ISOR.
van Luit, Hans (1989). Remediëring van rekenproblemen: De noodzaak van een eenduidig gesequentieerd curriculum in combinatie met zelfinstructie. Nederlands Tijdschrift voor Opvoeding, Vorming en Onderwijs, 5 (1), (pp. 4-17) (14 p.).
van Luit, Hans (1989). Self-instructional training for remediating arithmetic deficits in EMR- and LD-children. In J.J. Dumont & H. Nakken (Eds.), Learning disabilities. Vol. 2 (pp. 139-148) (10 p.). Amsterdam: Swets&Zeitlinger.
  1989 - Vakpublicaties
van Luit, Hans (1989). Bronnenboek hulpprogramma’s rekenen/wiskunde. 's Hertogenbosch: KPC Groep.
van Luit, Hans (1989). Bronnenboek methoden rekenen/wiskunde. 's Hertogenbosch: KPC Groep.
van Luit, Hans (1989). De inzet van rekenhulpprogramma’s in het onderwijs. Schoolmanagement, 2 (9), (pp. 155-159) (5 p.).
van Luit, Hans & Kaskens, J. (1989). Invoeringsprogramma speciaal onderwijs nader beschouwd. Speciaal Onderwijs, 62, (pp. 271-276) (6 p.).
Kaskens, J. & van Luit, Hans (1989). Leren vermenigvuldigen en verdelen in het (voortgezet) speciaal onderwijs. Speciaal Onderwijs, 62 (9), (pp. 286-293) (8 p.).
Kaskens, J., van Luit, Hans, Sonsma, F & Spaans, G (1989). Over vijf remediërende rekenpakketten; Een analyse. (208 p.). Hoevelaken: CPS.
van Luit, Hans & van de Krol, R. (1989). Speciaal rekenhulpprogramma optellen en aftrekken tot 1000. Doetinchem: Graviant.
van Luit, Hans & van der Krol, R. (1989). Supplement speciaal rekenhulpprogramma optellen en aftrekken tot 1000. Doetinchem: Graviant.
Kaskens, J. & van Luit, Hans (1989). Vijf remediërende rekenpakketten: Een sterkte-zwakte analyse. School en Begeleiding, 6 (22), (pp. 52-55) (4 p.).
  1988 - Wetenschappelijke publicaties
Tissink, J., Hamers, J.H.M. & van Luit, Hans (1988). Eerste interimverslag Diagnostische leertaken voor kleuters. Utrecht: ISOR.
van Luit, Hans, Hamers, H.J.M. & Hessels, M.G.P. (1988). Eerste interimverslag van het project Leertest voor Etnische Minderheden. Utrecht: ISOR.
van Luit, Hans (1988). Remediëring van rekenproblemen bij leerlingen uit het speciaal onderwijs. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 27 (6), (pp. 274-287) (14 p.).
Van Luit, Johannes E H (1988). The necessity for a self-instruction training to help impulsive children with arithmetic difficulties. European Journal of Psychology of Education, 3 (1), (pp. 241-243) (3 p.).
  1988 - Vakpublicaties
van Luit, Hans (1988). ‘Handle with care’ nader beschouwd; een boekbespreking. School en Begeleiding, 5 (17), (pp. 18-19) (2 p.).
van Luit, Hans (1988). ‘Realistisch’ reken-wiskundeonderwijs in het speciaal onderwijs?. School en Begeleiding, 5 (17), (pp. 15-18) (4 p.).
van Luit, Hans (1988). De (adjunct-)schoolleider (V)SO als intern begeleider. Schoolmanagement, 1 (4).
van Luit, Hans (1988). Een leerling met rekenproblemen. PCO-Magazine, 14 (21), (pp. 12-13) (2 p.).
van Luit, Hans, Kaskens, J.M.M. & Theunissen, M. (1988). Leren vermenigvuldigen en verdelen. Utrecht: ISOR.
van Luit, Hans (1988). Naar een verfijning van de ‘Proeve van een nationaal programma voor het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool’ (2) ten behoeve van het speciaal onderwijs. Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskunde onderwijs, 6 (3), (pp. 23-26) (4 p.).
van Luit, Hans (1988). Naar een verfijning van de ‘Proeve van een nationaal programma voor het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool’ (3) ten behoeve van het speciaal onderwijs. Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskunde onderwijs, 6 (4), (pp. 17-20) (4 p.).
van Luit, Hans (1988). Naar een verfijning van de ‘Proeve van een nationaal programma voor het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool’ (4) ten behoeve van het speciaal onderwijs. Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskunde onderwijs, 7 (1), (pp. 13-17) (5 p.).
van Luit, Hans (1988). Naar een verfijning van de ‘Proeve van een nationaal programma voor het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool’ (5) ten behoeve van het speciaal onderwijs. Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskunde onderwijs, 7 (2), (pp. 39-43) (5 p.).
Kaskens, J., van Luit, Hans, Sonsma, F. & Spaans, G. Spaans (1988). Rekenproblemen: Voorkomen en ermee omgaan. Hoevelaken: CPS.
Hessels, M.G.P., Hamers, J.H.M. & van Luit, Hans (1988). Tweede interimverslag van het project Leertest voor Etnische Minderheden. Utrecht: ISOR.
  1987 - Wetenschappelijke publicaties
van Luit, Hans (1987). Rekenproblemen in het speciaal onderwijs. Nijmegen: Katholieke Universiteit Nijmegen.
van Luit, Hans (1987). Teaching impulsive children with arithmetic deficits in special education: A self-instructional training program. European Journal of Special Needs Education, 2, (pp. 237-246) (10 p.).
van Luit, Hans (1987). The use of self-instruction in teaching impulsive learning disabled and educable mentally retarded children with arithmetic deficits. In R. Zazzo (Eds.), Le functionnement de l’enfant à l’école (pp. 275-276) (2 p.). Poitiers, France: University of Poitiers.
  1987 - Vakpublicaties
van der Aalsvoort, Geerdina & van Luit, Hans (1987). Het ontwikkelen van een goede toelatingsprocedure bij de aanmelding van kinderen voor het speciaal onderwijs. School en Begeleiding, 4 (15), (pp. 50-54) (5 p.).
van Luit, Hans (1987). Naar een verfijning van de ‘Proeve van een nationaal programma voor het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool’ (1) ten behoeve van het speciaal onderwijs. Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskunde onderwijs, 6 (2), (pp. 3-8) (6 p.).
van der Aalsvoort, Geerdina & van Luit, Hans (1987). Orthodidactische en orthopedagogische aspecten van begeleiden van leerprocessen. In H. Bonarius (Eds.), Handboek leerlingbegeleiding Alphen aan de Rijn: Samsom.
Lubbers, E.J. & van Luit, Hans (1987). Rekenen en rekenproblemen; Orthodidactische hulp. De Pijler, 14 (3), (pp. 11-13) (3 p.).
van Luit, Hans (1987). Vermenigvuldigen en delen. Speciaal Onderwijs, 60 (1), (pp. 6-10) (5 p.).
  1986 - Wetenschappelijke publicaties
van Luit, Hans (1986). Een rekenmethoden-vergelijk ten behoeve van het speciaal onderwijs. In J.E.H. van Luit & J. van de Bron (Eds.), Praktikum instrumentariumgebruik (pp. 74-91) (18 p.). Utrecht: ISOR.
van Luit, Hans (1986). Het gebruik van methode van zelfinstructie in het onderwijs aan impulsieve leerlingen met rekenproblemen. Pedagogisch tijdschrift, 11 (2), (pp. 99-104) (6 p.).
van Luit, Hans (1986). Strategietraining bij probleemrekenaars in het mlk- en lom-onderwijs. In J.R.M. Gerris (Eds.), Pedagogisch onderzoek in ontwikkeling. Opvoedingsprocessen, gezinsproblemen, leren, diagnostiek en probleemgedrag (pp. 133-148) (16 p.). Nijmegen: ITS.
  1985 - Wetenschappelijke publicaties
van Luit, Hans (1985). De effectiviteit van de methode van zelfinstructie op de rekenvaardigheid van leerlingen met rekenproblemen in het speciaal onderwijs. In F. Goffree (Eds.), Onderzoek en (leerplan)ontwikkeling ten behoeve van het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool (pp. 62-66) (5 p.). Enschede: SLO.
van Luit, Hans & van der Aalsvoort, Geerdina (1985). Learning subtraction in a special school: A self-instructional training strategy for educable mentally retarded children with arithmetic deficits. Instructional Science, 14, (pp. 179-189) (11 p.).
  1985 - Vakpublicaties
van der Aalsvoort, Geerdina & van Luit, Hans (1985). Begeleiding van rekenonderwijsvernieuwing op een school voor speciaal onderwijs in het kader van het project ‘Werken met handelingsplannen’. School en Begeleiding, 2 (8), (pp. 14-19) (6 p.).
van Luit, Hans (1985). Het gebruik van de methode van zelfinstructie in het rekenonderwijs aan impulsieve leerlingen. Zit Stil, 4 (16), (pp. 21) (1 p.).
  1984 - Wetenschappelijke publicaties
van Luit, Hans (1984). Gerichte instructie met behulp van taakanalyse in het onderwijs aan kinderen met rekenproblemen. In j. ahlers (Eds.), Handboek basisonderwijs (pp. 3.1/1-3.1/18) (18 p.). Deventer: Bohn Stafleu Van Loghum Slaterus.
van Luit, Hans (1984). Interimverslag van het project ‘De effectiviteit van de methode van zelfinstructie op de rekenvaardigheid van leerlingen met rekenproblemen in het speciaal onderwijs’. Nijmegen: Katholieke Universiteit Nijmegen.
  1984 - Vakpublicaties
van Luit, Hans, Sonsma, F & Spaans, G (1984). Rekenproblemen: Begeleiden en remedieren. Hoevelaken: CPS.
  1983 - Wetenschappelijke publicaties
van Luit, Hans (1983). De methodiek van zelfinstructie als trainingsvorm in het onderwijs aan kinderen met rekenproblemen. In J.J. Beishuizen, C. Hamaker, B. van Hout Wolters & K.B. Koster (Eds.), Onderwijsleerprocessen: Tekstverwerking, probleem oplossen en leermoeilijkheden (pp. 179-187) (9 p.). Lisse: Swets & Zeitlinger.
van Luit, Hans & van der Aalsvoort, Geerdina (1983). Het effect van de zelfinstructieprocedure als strategie bij het oplossen van cijfersommen door kinderen van een LOM-school. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 22 (9), (pp. 437-448) (12 p.).
  1983 - Vakpublicaties
van Luit, Hans (1983). Rekenen met behulp van zelfinstructie en specifiek rekenmateriaal. De Pijler, 10 (1), (pp. 21-22) (2 p.).
  1982 - Vakpublicaties
van Luit, Hans (1982). Speciaal Onderwijs Rekenhulp Pogramma - Een experimenteel rekenhulpprogramma met betrekking tot optel- en aftrekopgaven onder de honderd. Nijmegen: Katholieke Universiteit Nijmegen.
  1981 - Wetenschappelijke publicaties
van Luit, Hans (1981). De ontwikkeling van rekenvaardigheid van rekenzwakke leerlingen in het aanvankelijk MLK-onderwijs met behulp van de zelfinstructieprocedure. Nijmegen: Katholieke Universiteit Nijmegen.
van Luit, Hans (1981). Zelfinstructie: Een procedure ten behoeve van het aanvankelijk rekenonderricht in het speciaal onderwijs. Nijmegen: Katholieke Universiteit Nijmegen.
  0 - Overige resultaten
J.E.H. van Luit (0). A better look at intelligence and its applications. Symposium organized at the Xth European Conference for Research on Learning and Instruction.
J.E.H. van Luit (0). Gewoon leuk is niet genoeg. interview in Diadaktief Special jrg. 44, nr. 8, pg. 4-5.
J.E.H. van Luit (0). Mathematics education for low-achieving students: Effects of different instructional principles on multiplication learning. Padova, Italy, Oral presentation held at the EARLI 2003.
J.E.H. van Luit (0). Mathematics for children in special needs education. Invited lecture at the Finish National Congress of Education.
J.E.H. van Luit (0). Mathematics instruction for students with special educational needs. Symposium organized at the Xth European Conference for Research on Learning and Instruction.
J.E.H. van Luit (0). Memory in everyday situations and its relationship to working memory in children with mild intellectual disabilities. Oral presentation, 2nd International Congress of IASSID-Europe.
J.E.H. van Luit (0). Working memory in children with mild intellectual disabilities. Oral presentation, international conference on Psychological theory and Research on Mental retardation and Cognitive Developmental Disabilities.
^ naar boven
Gegenereerd op 2015-09-02 10:28:46

Afgesloten projecten

Project:
Gedifferentieerd Rekenonderwijs (GROW) 01-09-2011 tot 01-09-2015
Algemene projectbeschrijving

Binnen de meeste basisschoolklassen lopen de rekenvaardigheden, en daarmee de onderwijsbehoeften, van verschillende leerlingen sterk uiteen. Het is daarom belangrijk dat leraren hun rekenonderwijs aanpassen aan de verschillende onderwijsbehoeften van hun leerlingen ('differentiatie'). In project GROW wordt een nascholingstraject voor leerkrachten ontwikkeld dat leerkrachten in staat moet stellen om beter in te spelen op de verschillen tussen de kinderen in hun klas. In de schooljaren 2012-2013 en 2013-2014 nemen twintig scholen deel aan het nascholingstraject terwijl 12 scholen functioneren als controlegroep. Met de data die dit oplevert zal worden onderzocht wat de effecten van het nascholingstraject zijn op onder meer de manier waarop leerkrachten instructie geven, de rekenprestaties van de leerlingen en de motivatie van de leerlingen voor het vak rekenen. 

Rol: Uitvoerder Financiering
2e geldstroom - NWO
Projectleden
Project:
MathChild project 01-09-2009 tot 29-08-2014
Algemene projectbeschrijving

De focus van het MathChild onderzoek is op de ontwikkeling van getalbegrip, en de verbanden met rekenvaardigheden en het werkgeheugen. In verscheidene trainingsstudies worden deze verbanden onderzocht.

Rol: Uitvoerder Financiering
2e geldstroom - NWO
Projectleden
Project:
Ook een kleuter met een beperkt rekentaalbegrip kan goed leren rekenen 01-01-2010 tot 31-12-2013
Algemene projectbeschrijving

Getallen, nummers, cijfers, hoeveelheden, en begrippen als groot, klein, hoog, laag, veel, weinig, meer en minder zijn volkomen ingeburgerd in het dagelijks taalgebruik, zowel thuis als op school. In het dagelijks leven, thuis of op school, gaan de meeste kinderen met deze rekentaal op een natuurlijke en vanzelfsprekende wijze om. Juist omdat dit zo vanzelfsprekend verloopt, vergeten we stil te staan bij de ontwikkeling en het leerproces die, voornamelijk voorafgaande aan en tijdens de kleuterjaren, plaatsvinden. Voordat kinderen naar groep 1 van het basisonderwijs gaan, doen ze al een ruime hoeveelheid ervaringen op met getallen en het benoemen hiervan. Hierbij kunnen we denken aan (dobbelsteen)spelletjes met ouders, vragen stellen tijdens het eten bijvoorbeeld (we eten met z’n vieren, hoeveel vorken en messen moeten er op tafel liggen), voorlezen van (prenten)boeken en allerlei onderwerpen die in Sesamstraat aan bod komen. In de literatuur wordt het ervaringen opdoen in de dagelijkse praktijk ‘informele kennis’ genoemd (Ginsburg, 1977): kennis die zonder specifiek onderwijs tot stand is gekomen. Wanneer kinderen voor het eerst in aanraking komen met, in min of meerdere mate, gericht rekentaalgebruik in de onderbouw dan is er sprake van ‘formele kennis’.

In dit project, waarin 30 scholen zullen deelnemen, gaat het over de te bieden hulp daar waar de ontwikkeling van voorbereidende rekenvaardigheid en de daarvoor benodigde taalvaardigheid bij kleuters niet op een leeftijdadequate wijze verloopt. Er wordt aandacht besteed aan het signaleren van mogelijke achterstanden in deze ontwikkeling en de mogelijkheden om tot interventie te komen. Interventie (instructie en programma) zal er toe moeten leiden dat kleuters met een onvoldoende niveau van voorbereidende rekenvaardigheid en de daarvoor vereiste taalvaardigheid toch zonder noemenswaardige problemen aan het aanvankelijk rekenen in groep 3 kunnen beginnen. Het onderzoek bestaat uit twee interventies. Een interventie start halverwege groep 1 en loopt door tot eind groep 2 (1.5 jaar) en de andere geïntensiveerde interventie start halverwege groep 2 en loopt door tot eind groep 2 (0.5 jaar). Beiden interventies worden uitgevoerd door een gespecialiseerde leerkracht van de eigen school. In totaal worden de deelnemende kinderen 2.5 jaar gevolgd, van halverwege groep 1 tot en met eind groep 3.

Rol: Uitvoerder Financiering
3e geldstroom - overig: Gefinancieerd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in het kader van het Onderwijs Bewijs Programma.
Projectleden
Gegenereerd op 2015-09-02 10:28:46
Nevenfuncties

Cursussen

In samenwerking met J. van der Beek (UU) en E. Ankone (eigen praktijkhouder) verzorg ik 2 keer per jaar de postacademische cursus ‘Dyscalculie: Theorie, diagnostiek en behandeling’ (6 dagdelen in totaal) voor de Stichting Kwaliteitsinstituut Dyscalculie;

Ik verzorg verder per jaar drie post hbo-cursussen (RT en IB) ‘Dyscalculie’ voor Kwalitatieve Workshops en Cursussen (3 dagdelen);

Ik verzorg verder per jaar mede twee post hbo-cursussen (RT en IB) ‘Behandeling van dyscalculie’ voor de landelijke Beroepsvereniging van Remedial Teachers (6 dagdelen in totaal, waarvan ik er 1 verzorg);

Ik lever bijdragen aan conferenties en bijeenkomsten van onder andere LBRT, Landelijke Pedagogische Centra, PO-Raad, Balans en Samenwerkingsverbanden van scholen (gemiddeld drie activiteiten per maand).

Verdere niet UU-gebonden werkzaamheden

Lid redactie losbladig remediërend programma ‘Hulp bij leerproblemen: Rekenen/wiskunde’;

Lid Wetenschappelijke Raad ‘Stichting Integratie Gehandicapten’ (België);

Lid Redactieraad ‘Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk’;

Lid expertgroep ‘Passende Perspectieven’ SLO;

Member editorial board 'International Journal of Disability, Development and Education';

Reviewer 'Journal of Experimental Child Psychology', 'Metacognition and Learning', 'Journal

        of Learning Disabilities', 'Spanish Journal of Psychology', 'Exceptional Children',

        'Learning and Instruction', 'Learning and Individual Differences', 'Tijdschrift voor

        Orthopedagogiek, Kinder­psychiatrie en Klinische Kinderpsychologie' en

        'Pedagogische Studiën';

Reviewer books on Special educational needs for Sage publishers London;

Guest editor special issue ‘British Journal of Educational Psychology’ 2012;  

Gastredacteur themanummer ‘Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk’ 2013;

Lid Wetenschappelijke adviesgroep Vereniging Balans;

Lid Balans Adviesraad Leerstoornissen;

Voorzitter FGzP accreditatiecommissie herregistratie klinisch psychologen;

Lid Erkenningscommissie Jeugdinterventies;

Lid begeleidingscommissie ‘aio-project Early numeracy’ University of Cadiz (Spanje);

Voorzitter Landelijke Kamer Pedagogiek en Onderwijskunde;

Referent of the Teaching and Learning Programme Steering Committee and the Research

      Priorities Board of the Economic & Social Research Council (ESCR; United Kingdom);

Reviewer United States national math panel’s Instructional practices report;

Vice-voorzitter Stuurgroep Richtlijnontwikkeling Jeugdzorg;

Member-scientist of the peer review panel United States Department of Education, Institute

      of Educational Sciences;

Lid accreditatiecommissie universitaire opleidingen NVO Basis-Orthopedagoog;

Voorzitter Stichting Kwaliteitsinstituut Dyscalculie.

Gegenereerd op 2015-09-02 10:28:46
Volledige naam
prof. dr. J.E.H. van Luit Contactgegevens
Martinus J. Langeveldgebouw

Heidelberglaan 1
Kamer F2.15
3584 CS  UTRECHT

Telefoonnummer direct 030 253 4614
Telefoonnummer afdeling 030 253 4601
Aanwezigheid
Ma Di Wo Do Vr
Ochtend
Middag
Gegenereerd op 2015-09-02 10:28:46
Laatst bijgewerkt op 20-01-2015