Dr. Bjorn Wansink

Martinus J. Langeveldgebouw
Heidelberglaan 1
Kamer 3.32
3584 CS Utrecht

Dr. Bjorn Wansink

Universitair hoofddocent
Educatie
030 253 3700
b.g.j.wansink@uu.nl

‘In het dagelijks leven neemt iedereen voortdurend perspectief in allerlei situaties en op veel verschillende niveaus. Dat gaat vaak goed en probleemloos. Ik onderzoek perspectief nemen wanneer het leidt tot conflicten en polarisatie.’

Bjorn Wansink is universitair hoofddocent aan de Faculteit Sociale Wetenschappen.


In zijn werk houdt Wansink zich bezig met thema’s als culturele diversiteit, geschiedenis, burgerschap, kritisch denken, multiperspectiviteit en omgaan met controversiële kwesties.

Jongeren leven steeds meer in aparte werelden. Daardoor begrijpen ze elkaar vaak niet meer. Dat kan leiden tot wrijvingen en conflicten en een groeiende sociale en culturele kloof, onder meer in het onderwijs.

In de HUB ‘Verander je perspectief’ onderzoekt Wansink bij jongeren in de klas naar psychologische en cognitieve processen als het gaat om de vorming van feiten, meningen en perspectief. En hij onderzoekt daarbij ook wat het effect daarvan is op hun wereldbeeld, hun houding en gedrag en hun omgang met anderen. Daarmee creëert hij mogelijkheden voor jongeren om van perspectief te kunnen wisselen. Een belangrijke voorwaarde om de kloof kleiner te kunnen maken.

Wansink is lid van het kernteam van TerInfo, een initiatief van hoogleraar Beatrice de Graaf, dat op scholen lesgeeft over terrorisme en politiek geweld. Daarnaast treedt hij regelmatig op als adviseur voor organisaties zoals de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa, de Council of Europe en de Radicalisation Awareness Network. Wansink is tevens trainer voor de European Association of History Educators in landen waarin politieke transformatie samengaat met interetnische en interreligieuze spanningen zoals Zuid-Korea en Libanon.

Wansink studeerde geschiedenis, promoveerde in de sociale wetenschappen en werkte eerder in het voortgezet onderwijs als docent geschiedenis en maatschappijleer. Op onderwijsgebied is hij in Utrecht onder meer betrokken bij de cursussen Culturele Diversiteit en Sociale Inclusie in het onderwijs en Jeugd, Onderwijs en Samenleving.