Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud
 Wiskunde

Departement Wiskunde

Welkom bij het departement Wiskunde van de faculteit Bètawetenschappen van de Universiteit Utrecht. Ben je scholier en overweeg je om Wiskunde bij ons te komen studeren? Ga dan naar de speciale informatiepagina voor studiekiezers.

Het departement bestaat uit twee instituten:

Mathematisch Instituut

Het Mathematisch Instituut stelt zich ten doel om op zoveel mogelijk gebieden binnen de wiskunde op hoog niveau onderzoek uit te voeren. De leden van het instituut vertegenwoordigen bijna alle kerngebieden van deze wetenschap. Dit wordt weerspiegeld door de onderwijsprogramma’s voor bachelors en masters, waarin de student uit een groot aantal studieonderwerpen kan kiezen.

Bij het Mathematisch Instituut werken ongeveer 24 vaste medewerkers, 25 promovendi en 10 postdocs. Gemiddeld volgen 250 studenten bachelorcursussen. Zo'n 80 studenten volgen wiskundecursussen op masterniveau.

Freudenthal Instituut

Het Freudenthal Instituut richt zich op de ontwikkeling en onderzoek van wiskundeonderwijs. Dit instituut wil de kwaliteit van het onderwijs op het gebied van rekenen en wiskunde verbeteren, met de nadruk op primair, secundair en beroepsonderwijs. Dit doel wordt nagestreefd door wetenschappelijk onderzoek, educatie, ontwikkeling van onderwijsprogramma’s en dienstverlening.

Het Freudenthal Instituut (FI) is onderdeel van het Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen (FIsme), een van de instituten binnen de faculteit. Voor het instituut zijn ongeveer 10 vaste medewerkers, 8 promovendi en 30 onderzoekers werkzaam op projectbasis.