HUMmagazine - Nieuws en agenda

• Laatste nieuws

• Het verkennen van de potentie van datadonatie

Nieuws
      Data donatie biedt een nieuwe en unieke aanpak voor het verzamelen van digital trace data. Het team van Karin van Es en Dennis Nguyen voert twee pilotstudies uit over Netflix en ChatGPT.
    • Tussentijd: een kijkje in de keuken

In de media
      Onlangs vond voor het eerst een muzikaal wetenschappelijk experiment plaats in het UMC Utrecht in het kader van het unieke onderzoeksproject Tussentijd. Het doel van dat project is muziek inzetten om mensen met psychisch leed te helpen.
    • “Vrijheid om vaccinatie te weigeren is niet onbegrensd”

Nieuws
      Hoe kan én moet de overheid reageren op de huidige lage deelname aan het vaccinatieprogramma? Daarover adviseren ethici Marcel Verweij en Roland Pierik (Maastricht) in hun nieuwe boek.
    • Sven Dupré nieuwe vicedecaan bij faculteit Geesteswetenschappen

Nieuws
      Prof. dr. Sven Dupré wordt per 1 juni 2024 vicedecaan en portefeuillehouder Onderzoek en Impact in het faculteitsbestuur van Geesteswetenschappen.
    • Herrie in de tent: rumor in casa academica

Achtergrond
      Emeritus hoogleraar Universiteitsgeschiedenis Leen Dorsman beschrijft maandelijks iets uit de lange geschiedenis van de Universiteit Utrecht. Deze keer: ruzies en vetes.
    RSS Meer nieuws